چیدمان نیروها بر محور ۲۵ شهریور – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آسمان سیاسی ایران طوفانی است. آژیرهای قرمز بی وقفه کار می کنند. یک طرف مردم را به خانه نشینی فرا می خواند و برای جدی بودنش دست به دستگیری های گسترده می زند. طرف مقابل مردم را به بیرون زدن از خانه دعوت می کند.

دست نوشته ای در اعتراضات خیابانی زاهدان واقعیت سیاسی در ایران را به بهترین وجه ممکن بازگو می کند: “سیل نیست که در خانه بمانی، زلزله است! برای زنده ماندن باید در خیابان باشی.”

همه ماجرا بر سر همین برداشت سیاسی از واقعیت موجود در ایران است. زلزله سیاسی در ایران پایه های حکومت اسلامی را بشدت می لرزاند. خانه حکومت بر باد هوا است. شدت و قدرت این رانش سیاسی اجتماعی آنچنان همه جانبه، پُر قدرت و بنیان کن است که کارگزاران حکومت می توانند برای یک لحظه هم که شده روی پای خود بند باشند. تکان های سیاسی هر دم جانیان اسلامی را به سویی پرت می کند و موج ناشی از قدرت زلزله سیاسی زمین و زمان را بر دور سرشان می چرخاند. حکومت اسلامی در اوج ناامیدی تنها به یک ریسمان چنگ انداخته است. ریسمان سرکوب و زندان و به رخ کشیدن نیروی مسلحِ آدمکش.

این حربه دیگر پاسخ نمی دهد. واقعیت سیاسی در ایران این حقیقت بنیادی را ثابت کرده است که نمی توان همه دانش آموزان نوجوان را با گاز مسموم کرد، همه دانشجویان را احضار و به بند کشید، همه معلمان و پرستاران و بازنشستگان را به زور سرکوب واداشت که گرسنگی و فقر و فلاکت را تحمل کنند. نمی شود به جوانان بیکار گفت زندگی همین است که می بینید و اگر اعتراض کنید همه شما را به زندان می اندازیم.

حکومت در برابر جامعه ناتوان است، قدرت سرکوبش ادامه دار نیست و در درون حکومت نیز به ساز حاکمین نمی رقصند. بحران سیاسی و اقتصادی عظیمی کل پیکره جمهوری اسلامی را فراگرفته است. انقلاب فراخوان به میدان آمدن داده است. ۲۵ شهریور تازه شروع دور دوم انقلابی است که با قتل مهسا امینی استارت خورده است. انقلاب حکومت اسلامی را به خاک سیاه می نشاند. شک نکنیم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *