مکرون و ائتلاف جهانی علیه حماس - کاظم نیکخواه

مکرون و ائتلاف جهانی علیه حماس – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز ۲ آبان در یک کنفرانس مطبوعاتی در اورشلیم گفت: “همان‌گونه که ائتلاف علیه داعش ایجاد شد، پیشنهاد می‌کنم ائتلافی علیه تمامی گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای دنیا هستند شکل بگیرد”. او افزود: “ما باید علیه حزب‌الله و آن‌چه که در یمن اتفاق می‌افتد اقدام کنیم. این تنها بحث امنیت اسرائیل نیست، به نفع همه ملت‌های منطقه است. حماس یک سازمان تروریستی است که باید با آن بدون ترحم و با قوه قهریه برخورد شود”.

ائتلاف جهانی علیه جریان آدمکش حماس پیشنهاد خوبی است. اما به‌تنهایی مطلقاً راه‌حلی در برابر تروریسم اسلامی نیست. مکرون و دولت‌های غربی آشکارا و تعمداً یک طرف ماجرا یعنی کشتار جنایت‌کارانه اسرائیلیان توسط حماس را موردبحث قرار می‌دهند، اما کشتار ۵۰۰۰ فلسطینی که در برابر چشم جهان صورت‌گرفته و ادامه دارد را قلم می‌گیرند و مدعی مبارزه با تروریسم می‌شوند! مشکل اصلی اینجاست. تروریسم اسلامی و تروریسم دولتی اسرائیل دو روی یک سکه‌اند. سرکوب و بی‌رحمی نسبت به فلسطینیان به تروریسم اسلامی زمینه وجودی داده، و سیاست نابودی اسرائیل ستون موجودیت راست اسرائیلی است. مقابله اساسی با هر دوی اینها هرچند دشوار، تنها راه‌حل است. تجربه نشان داده است که هیچ راه‌حلی بدون توجه به این به جایی نخواهد رسید.

دولت‌های غربی یک جنبه دیگر را هم زیر فرش می‌کنند. رأس تروریسم اسلامی در منطقه حکومت اسلامی ایران است. اگر حتی علیه تروریسم اسلامی بخواهد ائتلافی صورت گیرد باید قبل از هر نیرویی علیه حکومتی باشد که در ایران و کل منطقه دارد تروریسم پروری می‌کند و آشکارا بر طبل نابودی اسرائیل می‌کوبد.

دولت اسرائیل با محروم‌کردن چند میلیون فلسطینی از حداقل شرایط زندگی و محبوس کردن آنها در زندانی بنام غزه و فلسطین و کشتار هر روزه آنها، به تروریست‌های اسلامی در فلسطین پروبال می‌دهد و اینها نیز با جنایات فجیع علیه مردم اسرائیل و با شعار نابودی اسرائیل، فاشیسم اسرائیلی را تغذیه می‌کنند. قطعاً کلید حل این غده سرطانی در دست هیچ‌کدام از طرفین این جنگ و حامیانشان نیست. بلکه در دست نیروهایی است که از زندگی انسانی مردم فلسطین و مردم اسرائیل قاطعانه دفاع می‌کنند. این نیروها را در ایران انقلاب زن زندگی آزادی نمایندگی می‌کند. در سطح دنیا و در خود اسرائیل و فلسطین نیز مردمی که علیه هر دو طرف جنگ و تروریسم هستند یک پای مهم این حرکت‌اند. جریانات آدم‌کش اسرائیل و اسلامی بازنده نهایی جنگ و جنایات در فلسطین خواهند بود.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *