جای حکومت و بودجه اش زباله دان است - کاظم نیکخواه

جای حکومت و بودجه اش زباله دان است – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آوار ورشکستگی اقتصادی حکومت مدام و به شیوه های مختلف بر سر کارگران و بخشهای حقوق بگیر فرود می آید. افزایش ۵۰ درصدی مالیات بر در آمدها بارزترین ویژگی بودجه ۱۴۰۳ دولت رئیسی است. براساس مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۳، میزان مالیات در این لایحه تقریبا معادل ۵۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش مالیات، بیشتر اقشار کم در آمد جامعه، از جمله حقوق‌بگیران، کارگران و معلمان و تولیدکنندگان را هدف قرار داده است. درلایحه بودجه درآمد حاصل از نفت ۱۶ در صد کاهش می یابد و این کاهش با افزایش مالیات بر در آمد جبران خواهد شد. سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران از ۱۸ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان کاهش یافته است. یعنی از حقوق سه بار زیر خط فقر ۱۲ میلیون تومان در ماه به بالا، مالیات گرفته میشود. بنا به محاسبات، کسی که ۲۰ میلیون تومان حقوق میگیرد که فی الحال زیر خط فقر است، باید ماهانه ۱ میلیون تومان مالیات بپردازد. این مالیات سالانه معادل ۱۲ میلیون تومان خواهد بود.

این بودجه به معنای گرسنگی بیشتر، محرومیت شمار بیشتری از کودکان از تحصیل، شمار بیشتر کودکان کار، محرومیت بیشتر بازنشتسگان از معاش و دارو و درمان و زجر و مرگ بیشتر برای مردم فقیر است. تازه فقط از طریق بودجه نیست که مافیای اسلامی از معاش مردم میدزدد. با تورم و دزدی از صندوقهای بازنشستگی و کلا بودجه های عمومی نیز از سفره فقیرانه مردم مدام بالا میکشند.

برای کارگران و معلمان و پرستاران و بازنشستگان و تمام بخشهای حقوق بگیر جامعه که فی الحال حقوقی زیر خط فقر ۳۰ میلیونی میگیرند، راه دیگری جز تشدید و گسترش جنگ برای بقا باقی نمیماند. افزایش مالیاتها یعنی مردم باید هزینه اقتصاد ورشکسته حکومت را بییشتر از قبل بپردازند. و جواب کارگران و مردم اینست که کور خوانده اید!

برای حکومت سال آتی سال تحمیل فقر و گرسنگی و فلاکت بیشتر به مردم است. اما برای کارگران و مردم، سال ادامه انقلاب و جدال یکپارچه علیه مافیای چپاولگر حاکم است. این جنگ را باید متحدانه به پیش برد. با اتحاد همه کارگران و معلمان و بازنشستگان و پرستاران و همه جوانان و زنان معترض برای زندگی انسانی و در خور انسان، با مبارزات و خیزشها و اعتصابات سراسری و گسترده میتوان بطور قطع در این جنگ به موفقیت رسید و مفتخوران چپاولگر حاکم را قبل از اینکه زندگی ما را بیشتر نابود کنند، به شکست کشاند و فراری داد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *