شعارهای جنبش کارگری - اصغر کریمی

شعارهای جنبش کارگری – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هم‌زمان با گسترش اعتراضات کارگری شعارها نیز سیاسی‌تر و تعرضی‌تر شده است. بخش‌هایی از کارگران نفت به تجمعات اعتراضی پیوسته و پرستاران نیز تجمعاتشان شهر به شهر گسترش‌یافته است. بازنشستگان نیز هر هفته در چندین روز متوالی دست به تجمع می‌زنند و اکنون با شنبه‌های اعتراض، یکشنبه‌ها، دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌های اعتراض در نقاط مختلف کشور مواجهیم. در این روزها همچنین شاهد اعتصاب قدرتمند فولاد اهواز و کارگران ذوب‌آهن اصفهان با شعار “باتوم و گارد ویژه دیگر اثر ندارد” بودیم.

یک شعار مهم بازنشستگان، “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد” است. این شعار ناشی از رویکردی مهم و گفتمانی میدانی است که منجر به تجمعات مشترک از جمله بازنشستگان و شاغلین نفت شده است. “اعتراض تشکل حق مسلم ماست” نیز شعاری مبنی بر دو خواست اساسی کارگران و تلاش برای متشکل شدن است. شعار “درمان رایگان حق مسلم ماست” نیز یک خواست عموم مردم را بیان می‌کند.

با تداوم و گسترش اعتراضات، شعارهای تعرضی‌تری به شعارها اضافه شده است که از هر نظر حائز اهمیت است. “اتحاد اتحاد، علیه فقر و فساد” و “با این حقوق ناچیز، جان‌ها به لب رسیده” دو شعاری است که از روزهای اخیر فریاد زده می‌شود که خشم و اعتراض یک جامعه به‌پاخاسته علیه حکومت را بیان می‌کند. پرستاران نیز در یکی از تجمعات خود در تهران شعار می‌دادند “تعرفه ما کجاست؟ زیر عبای شماست” که مستقیماً اسلام حاکم و فساد و دزدی آیت‌الله‌ها و مقامات را نشانه گرفته است.

به این شعارها باید “حسین‌حسین شعارشون دزدی و غارت کارشون” و شعارهایی علیه رئیسی و قالیباف و وزرا و مقامات را اضافه کرد. همه این شعارها علیه بنیادهای حکومت اسلامی است. هیچ‌کدام از این شعارها صنفی و متعلق به یک قشر از جامعه نیست. اینها شعارهایی متحدکننده و سیاسی است که به‌موازات شعارهای خیزش‌های انقلابی علیه دیکتاتور و خامنه‌ای، شعار زن زندگی آزادی و منشورها و بیانیه‌های انقلابی تشکل‌ها، ناشی از درک عمیق مردم از ریشه فقر و فساد و بی حقوقی است. شعارهایی که بازتاب فضای سیاسی جامعه و همبستگی عمیق میان ده‌ها میلیون مردم جان‌به‌لب رسیده است که دشمن خود را می‌شناسند و انقلاب را تنها راه نجات خود می‌دانند.

روزی که جنبش کارگری با قامت بلند خود به میدان بیاید این شعارها به انقلاب و قیامی عظیم تبدیل می‌شود و طبقه کارگر و حزب سیاسی‌اش را در رأس یک جامعه تشنه رفاه و آزادی برای درهم‌کوبیدن این نظام و برقراری جامعه‌ای آزاد و انسانی قرار خواهد داد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *