امنیتی بودن امینی‌ها - کیوان جاوید

امنیتی بودن امینی‌ها – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

امجد امینی، مژگان افتخاری، پدر و مادر، و اشکان امینی، برادر مهسا، جمعه‌شب ۱۷ آذر، برای شرکت در مراسم اهدای جایزه ساخاروف به مهسا امینی، به دعوت اتحادیه اروپا عازم فرانسه بودند؛ اما وزارت اطلاعات در فرودگاه خمینی تهران از سفر آنها جلوگیری و گذرنامه‌هایشان را ضبط کرد.

اگر از هر کسی در ایران بپرسید شناخته‌شده‌ترین اسم در ایران متعلق به چه شخصی است بی شک نام مهسا (ژینا) با فاصله بسیار زیاد در صدر قرار می‌گیرد. همین وضعیت در خارج از ایران نیز صادق است. مهسا قلب پُر شور، صدای رسا و آینه تمام‌نمای زندگی و مبارزه در ایران است. نام مهسا همچنین یادآور اوج بی‌رحمی و جنایت یک حکومت نسبت به شهروندان یک کشور نیز هست.

مهسا تبلور زندگی زن در ایران است که بی‌وقفه و سیستماتیک و نقشه‌مند مورد تعرض قرار گرفته و هویت انسانی و کرامت و شخصیتش توسط یک حکومت به شدیدترین وجه ممکن پایمال شده است. درعین‌حال مهسا اسم رمز مقاومت و مبارزه و تعرض به بنیادهای چنین حکومتی هم هست.

یک سال و چند ماه از قتل مهسای جوان می‌گذرد و مردم جهان در احترام و همراهی با آن انقلابی که به دنبال قتل مهسا شکل گرفت سنگ تمام گذاشته‌اند. در چنین موقعیت سیاسی و اجتماعی در ایران است که جوایز متعددی نیز به چهره‌هایی که در مسیر این انقلاب قرار گرفته‌اند تعلق‌گرفته است. از جمله جایزه ساخاروف که به قول بنیان‌گذاران این نهاد هر سال به افراد یا گروه‌هایی اهدا می‌شود که زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر و آزادی اندیشه کرده‌اند.

سفر خانواده امینی برای دریافت یک جایزه معتبر بین‌المللی طبعاً برای حکومت اسلامی بار امنیتی – سیاسی بالایی دارد. ممانعت از خارج‌شدن خانواده زنده‌یاد مهسا تلاش عبث و شکست‌خورده دیگری از سوی رژیمی است که هم در ایران و هم در خارج از کشور منفورترین حکومت موجود در جهان است. یک حکومت آدمکش حرفه‌ای، مظهر فساد و تبلور مرگ و تباهی در داخل و عصاره تروریسم دولتی اسلامی در خارج از ایران.

امینی‌های مبارز برای دریافت جوایز نیازی ندارند حتماً از ایران خارج شوند. تا همین‌جا آنها جوایز بی‌شماری از مردم ایران و جهان دریافت کرده‌اند، جوایز عشق و محبت و همبستگی. آخرین جایزه باقی‌مانده، مدال سرنگونی حکومت اسلامی است که بر سینه این خانواده و البته همه خانواده‌های جان‌باختگان و همه نقش‌آفرینان این انقلاب نقش می‌بندد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *