ما درد مشترکیم، راهکار مشترک باید - سیما بهاری

ما درد مشترکیم، راهکار مشترک باید – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“نرگس محمدی اعلام کرد که در روز جهانی حقوق بشر در اعتراض به نقض فاحش و گستردۀ حقوق بشر در ایران و در همراهی با اعتصاب‌غذای مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی زنان زندانی بهایی در اوین و اعتراضشان به نقض حقوق شهروندی بهائیان اعتصاب‌غذا خواهد کرد.”

“درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید.” این شعاری است که در بسیاری از اعتراضات به گوش می‌رسد. یکی از آخرین مواردش از دهان بازنشستگان در سنندج فریاد زده شد. پژواک این دردهای مشترک، امروز از زندان و از زبان نرگس محمدی در همبستگی با بهائیان شنیده می‌شود. ما با یک جامعۀ پر از درد، پر از تحمیل خشونت، پر از نقض و پر از سرکوب روبروییم. امروز این دردهای مشترک تبدیل شده به همراهی‌ها و همبستگی‌های مشترک و طوفان خشمگینی که انتظار می‌رود هر لحظه زیروزبر کند.

بهائیان یکی از بخش‌های جامعۀ تحت حکومت اسلامی هستند که سرکوب می‌شوند و بسیار سبعانه مورد آزار قرار می‌گیرند. فراموش نمی‌کنیم “افشین ولی” کودک ۱۲ سالۀ بهایی را که او را کشتند و جنازه‌اش را در چاه انداختند. بهائیان مثل خیلی از بخش‌های مردم قربانی داده‌اند. از کار اخراج شده‌اند، اعدام شده‌اند، و در زندان‌ها هستند. مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی ۱۰ سال است در زندان به سر می‌برند. نه از دیوار خانه‌ای بالا رفته‌اند و نه کسی را کشته‌اند. فقط باور دیگری دارند.

درد بهائیان درد کودک کولبری است که به‌جای رفتن به مدرسه باید نان در بیاورد. غم نان و کمین دزدهای جان، با یک شلیک زندگی‌اش را می‌گیرد. درد بهائیان درد تمامی دادخواهانی است که درد ازدست‌دادن عزیزشان را تبدیل به عزم مبارزه کرده‌اند. درد بهائیان و نقض حقوق شهروندی‌شان درست مانند همۀ دردهای جامعه است. معلولان، پرستاران، کارگران، معلمان، زنان و همۀ مردم مصمم و معترض همه‌وهمه این وضع را نمی‌خواهند و دارند انقلابی را پیش می‌برند که همۀ این بی‌حقوقی‌ها و وضع موجود را در هم خواهد کوبید.

همراهی نرگس محمدی با اعتراض بهائیان باید با صدای بازنشستگان سنندج و قدم‌های خشمگینانۀ کارگران نفت و اعتراض باعظمت کارگران ذوب‌آهن و با همۀ دردهای مشترک برای راه‌حل مشترک یکی شود. همه با هم باید برای سرنگونی رژیم کشتار یکی شویم.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *