دعوای داخلی رژیم و چای ۳ میلیارددلاری - سیاوش آذری

دعوای داخلی رژیم و چای ۳ میلیارددلاری – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر اخبار، دعوای داخلی – جناحی در جمهوری اسلامی، این بار دررابطه‌با پرونده فساد مالی ۳ میلیارددلاری واردات چای بالا گرفته است. غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: “دولت گفته ۶۰ فرد متخلف را در این زمینه برکنار کرده، اما تاکنون این افراد به قوه قضاییه معرفی نشده‌اند.” وی همچنین گفت که تصمیم در مورد این پرونده بر عهده قاضی است. در مقابل احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی رژیم گفت که این پرونده در دوره دولت قبل آغاز شده و تنها دولت کنونی این فساد را کشف و با آن برخورد نموده است.

فساد مالی، اختلاس، جعل، پول‌شویی، رشوه‌خواری، حتی “گم‌شدن” دکل نفتی در ایران تحت سیطره رژیم اسلامی امر تازه‌ای نیست و جزئی از دانش عمومی محسوب می‌شود. اما هرازچندی در پی تنش‌های جناح‌ها و باندهای رژیم شهروندان کشور از افراد دست‌اندرکار دزدی و فساد مطلع می‌گردند و نوک کوه یخ عظیم فساد اقتصادی و مالی را مشاهده می‌نمایند. دزدی و اختلاس‌های میلیاردی مالی توسط مقامات رژیم، خودی‌ها و آقازاده‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که بخش بزرگی از جامعه ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند تا جایی که حتی بنا بر آمار دولتی ۳۰ درصد از جمعیت زیر خط فقر قرار دارند.

مسئله اینجاست که اقتصاد مافیایی و دزدسالار مبتنی بر اختلاس، رشوه و پول‌شویی ذاتی جمهوری اسلامی است و از ماهیت بحران‌زای اسلام سیاسی که ادغام کشور در اقتصاد جهانی و شکل‌گرفتن حتی یک اقتصاد “متعارف” سرمایه‌دارانه را امکان‌ناپذیر می‌سازد نشئت می‌گیرد. مشکل نه مدیریت ناکارآمد و یا فساد این و یا آن شخص حقیقی یا حقوقی بلکه سیاسی است؛ مشکل ساختار رژیم اسلامی است که کل دم‌ودستگاه اقتصادی، حقوقی و سیاسی و تمامی دست‌اندرکاران و مقامات ریزودرشت نظام اسلامی را در بر می‌گیرد.

دعواهای باندی – جناحی درون رژیم و خط‌ونشان کشیدن مقامات و آمرین آن برای یکدیگر هم نه بر سر مقابله و مجادله با فساد مالی و اقتصادی، بلکه بر سر سهم‌خواهی بیشتر و دزدیدن و بالاکشیدن و به‌جیب‌زدن ثروت اجتماعی است.

راه برون‌رفت از وضعیت فلاکت‌بار کنونی و برقراری جامعه‌ای درخور انسان در هم شکستن تمامی دستگاه سیاسی و اقتصادی رژیم اسلامی است. مطالبه رفاه اجتماعی و بر افراشتن پرچم مبارزه با فساد مالی و اقتصادی قدم مؤثری در این راه است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *