خانواده هایی با تریلیونها دلار ثروت - پتی دبونیتاس

خانواده هایی با تریلیونها دلار ثروت – پتی دبونیتاس

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

۲۵ خانواده ثروتمند جهان در سال ۲۰۲۳ ۱.۵ تریلیون دلار به دارایی خود افزودند. خانواده “آل نهیان” حاکم بر ابوظبی، خانواده آمریکایی “والتون” را پشت سر گذاشت تا در صدر لیست ثروتمندترین خانواده جهان قرار بگیرد.

گفتنش خیلی ساده است. فقط یک و نیم تریلیون دلار سهم ۲۵ خانواده. این خانواده ها در راس شرکت های بزرگ اقتصادی، تراست های غول پیکر بین المللی و بنگاه های تجاری و کمپانی های عظیم نفتی و صنعت انرژی قرار دارند.

وقتی ثروت و ابزار کسب سود بنام آن تعداد اندک سند خورده باشد و میلیاردها انسان معمولی حتی در خواب و خیالشان هم نتوانند به آن نزدیک شوند، انتظاری هم غیر از نمیتواند داشت. بر داراییهای آنها بهمن وار افزوده می شود و در عوض بسان زلزله زندگی و رفاهیات ما را در هم می پیچد و ویران می کند. این دنیای گرسنگی کودکان و بخش اعظم جمعت جهان است. دنیایی که آب آشامیدنی بهداشتی و یک سرپناه معمولی رویای اکثریت عظیم ساکنان آن را می سازد.

در دنیای آنها اصلا فکر کردن به تامین بهداشت و درمان و مسکن جایی ندارد. هیچ چیز در دنیا نیست که در دسترس این اقلیت اندک نباشد. این منطق نظامی است که درست بر همین اساس شکل گرفته و برای اینکه پابرجا بماند از همه راههای ممکن از آن پاسداری می کند، تا مورد تعرض “گرسنگان و هیچ بودگان” جهان قرار نگیرد.

از قوانین تا دادگاهها تا ارتشها و نیروهای انتظامی و نظامی، از سازمان های امنیت تا فرهنگ سازی هالیودی همه در خدمت این است که آنها زندگی کنند و ما هم زنده باشیم تا رفاهیات آنها را تامین کنیم.

طی این سالها حتی در پیشرفته ترین کشورهای صنعتی جهان نیز زندگی مردم دهها برابر در ورطه فقر سقوط کرده است. از بهداشت و درمان مردم زده می شود و با سرعت خیره کننده ای به دست بازار آزاد سپرده می شود و اجاره خانه ها و هزینه تهیه خوراک بطور سرسام آوری روزانه بالاتر می رود. اینها مشکل این نظام نیست. به تمکین واداشتن این مردم که سهم شان از زندگی غارت می شود، هدف حکومت ها و سازندگان این جهنم است.

پایان دادن به این وضعیت تنها روزنه ای است که می شود از منظر آن به دنیایی برابر و انسانی نگاه کرد. دنیایی که سهم همه از همهِ مواهب زندگی یکسان باشد. این تلاش نوع بشر در برابر سیستم و مناسباتی است که نابرابری در وجودش نهادینه است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *