تصویب آزمایشی عفاف به شرط چاقو – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۲۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مجلس حکومت اسلامی با اجرای آزمایشی “لایحه حجاب و عفاف” به مدت ۳ سال موافقت کرد.

حاشیه نرویم. اصل مسئله این است که تمام ارکان حکومت اسلامی برای اینکه سنگر اول، حجاب، را از دست ندهند نتوانستند در “صحن علنی مجلس” این لایحه را تصویب کنند. فشار انقلابِ زن زندگی آزادی آنقدر زیاد است که پژواک آن در بالاترین رده های سیاسی – نظامی جمهوری اسلامی  با قدرت هرچه تمام تر بازتاب یافته است.

در این انقلاب آنچه که بیش از همه مورد تهاجم مردم قرار گرفته است همین حجاب کذایی و ارتجاعی رژیم است. مگر نه اینکه شروع انقلاب با مرگ مهسا بخاطر همین حجاب لعنتی اسلامی بود؟ مگر نه اینکه کل جامعه بر سر حجاب یک تن واحد شد و بر سر حکومت اسلامی ریختند و تا مرز سرنگونی جلو رفتند؟ مگر نه اینکه بقول سران ریز و درشت حکومت حجاب سنگری است که اگر فتح شود فاتحه این رژیم خوانده شده است. پس باید چیزی تصویب شود تا به جامعه نشان داده شود این حکومت هنوز “اقتدار” دارد و بر سر اصل بقای رژیمش کوتاه نمی آید.

در راه تصویب سریع این لایحه یک مانع اساسی وجود داشت و دارد. مردم انقلابی و ضرباهنگ تند انقلاب در سطح و بطن جامعه. همین اصل اساسی حاکم بر جامعه باعث شده است مجلس اسلامی نتواند علنا و در برابر چشم جامعه این لایحه را به بحث بگذارد. در این صورت همه مردم می دیدند دعواهای درونی رژیم چه ابعادی دارد و اختلافات درونی حکومت تا چه حد عمیق است. تصویب این لایحه حجاب و عفاف به یک کمیسیون سپرده شد و در قدم بعد بصورت آزمایشی به مدت سه سال تصویب شد تا در واقع صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند. می گویند آزمایشی است به این دلیل که بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی حکومتشان دیگر نیازی به تصویب در مجلس اسلامی نیست .

درد جمهوری اسلامی با این گیج سری ها درمان نمی شود. این نوع قوانین ضد زن و ضد اجتماعی بارها تصویب شده و دهها سازمان نظارتی با صرف صدها میلیارد تومان بودجه و دهها نهاد انتظامی و سرکوبگر نتوانستند جلوی این مردم تشنه آزادی را بگیرند. مردم مهر باطل به این لوایح زده و باز هم می زنند. جنگ ما در خیابان است. جنگی برای بود و نبود این حکومت.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *