گروگانگیرى رژیم اسلامى، مماشات دول غرب – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۲۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آزادی پنج گروگان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران در مقابل پنج همکار جمهوری اسلامی زندانی در آمریکا، همزمان با انتقال ۶ میلیارد دلار ایران به قطر، تبادل زندانیان نیست. تبادل گروگانهای بیگناه با همکاران یک حکومت تروریست است. این گروگانها حتی یک روز هم در زندانهای جمهوری اسلامی نباید میماندند و باید فورا به آغوش خانواده هایشان برمی گشتند.

در همین رابطه رئیسی جنایتکار که در سفر آمریکا برای حضور در اجلاس سازمان ملل به سر مى برد، با اغتشاش خواندن انقلاب زن زندگى آزادى  افزود:‌ “اگر آمریکا با اشتباه محاسبه و دل بستن به اغتشاشات، میز مذاکره را ترک نمی‌کرد، این اقدام بشردوستانه می‌توانست خیلی زودتر انجام شود.”

تمامى ظرفیت دیپلماتیک رژیم اسلامى در بیش از چهاردهه گذشته را شاید در سه کلمه میتوان خلاصه کرد: گروگانگیرى، مذاکره و باجگیرى. سیاست دول غرب نیز چیزى جز رام کردن و به خدمت گیرى قلاده بریده هاى اسلامى در جهت پیشیرد سیاستهاى خود در خاورمیانه نبوده است.

نکته جالب در گروگان گیریهاى اخیر و گروگانگیرى کارکنان سفارت آمریکا در سال ۵٨ در شباهت کاربردى این نوع سیاست نیست بلکه در تفاوت دوره هاى تاریخى است که سیکل باطل گروگانگیرى- مذاکره-باجگیرى اتفاق میافتد.

گروگانگیریهاى اولیه سیاستى براى تثبیت قدرت و امتیازگیرى از غرب در جهت سرکوب انقلاب ۵٧ در ایران و تقویت پایه هاى خود در منطقه بود. اما گروگانگیریهاى اخیر در جهت تخفیف بحرانهاى سیاسى واقتصادى است که  رژیم اسلامى را به استیصال کامل کشانده است. اولى در جهت برپا کردن عمود اسلام بود. دومى براى نجات کل خیمه اسلام از طوفان اجتماعى سهمگینى است که دامن گیر رژیم شده است.

اهرمهاى کنترل اوضاع سالهاست که از دسترس سران رژیم خارج شده است و رژیم اسلامى جوابى براى اعاده کنترل از دست رفته نداشته و ندارد.

بحرانهاى اقتصادى و سیاسى پاسخ سیاسى و اقتصادى مى طلبند و با بند بازى و “جنجالهاى خبرى” بین اتفاقات بزرگ اجتماعى نمیتوان در این پیکار اجتماعى راه به جایى برد. مشکل خود رژیم اسلامى است. رژیمى که به روى یک جامعه مدرن شمشیر قرون وسطایى کشیده است. نظامى که آخرین پسمانده و بازمانده سیاستهاى جنگ سردى غرب و شرق زدگى کپک زده جنبشهاى سیاسى “وطنى” است. رژیمى ضد زن، ضد کودک، ضد مردم و در یک کلام ضد زندگى. شکست و سرنگونى این رژیم نقطه آغاز یک تلاش اجتماعى براى ساختن یک دنیاى شاد و سعادتمند خواهد بود. تردیدى در آن نیست.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *