فرش قرمز جمهوری اسلامی برای رونالدو – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۲۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کریستیانو رونالدو، ستارۀ فوتبال جهان همراه با تیم النصرعربستان روز دوشنبه ۲۷ شهریور با پروازی اختصاصی از ریاض به تهران آمد تا در یک مسابقه شرکت کند.

باید به رونالدو گفت می دانی وارد چه سرزمینی شده ای؟ می دانی چه جای غریبی پا گذاشته ای؟ می دانی این روزها در این سرزمین چه اتفاقاتی در جریان است؟

اینجا همان جایی هست که زنانش رویای تماشای بازیهای فوتبال را در ورزشگاهها دارند و سالهاست دارند برایش میجنگند. حکومتی برایت فرش  قرمز پهن کرده و در یک هتل لوکس تو را جای داده که نیمی از جمعیتش را نیمۀ انسان تعریف میکند و آنها را به خاطر ورود به استادیوم برای دیدن فوتبال، دستگیر میکند و به زندان می اندازد. ده روز قبل از ورود تو به این سرزمین سالگرد مرگ دلخراش دختر آبی بود. دختر جوانی که تحمل اینهمه تبعیض و تحقیر را نداشت و خودسوزی کرد. آری سحر خدایاری یکی از هزاران دختریست که دوست داشت بازی تیم مورد علاقه اش را در استادیوم تماشا کند. او نمیخواست به خاطر این خواست کوچکش به زندان بیافتد. در اعتراض به این توحش عنان گسیخته و تبعیض آشکار خودسوزی کرد وجان باخت.

اما مبارزه برای پایان دادن به تبعیض جنسیتی در ایران ادامه دارد. انقلاب زن زندگی آزادی میرود تا نقطۀ پایانی بگذارد بر رژیم آپارتاید جنسیتی، براین ننگ بشریت قرن بیست و یکم. رژیم ضد زن و ضد شادی. رژیمی که اجازه نمیدهد زنان وارد ورزشگاه شوند. رژیم میزبان رونالدو!

مردم ایران و به ویژه زنان در روزهای پر از اعتراضشان نیاز دارند امثال رونالدو را در کنارشان و همراه اعتراضشان داشته باشند. تلاش جمهوری اسلامی برای بازی تیم عربستان و پرسپولیس در  استادیوم تهران وجهی دیگر از بده بستان سیاسی بین رژیم آپارتاید جنسیتی در ایران و عربستان سعودی در شرایطی است که حکومت اسلامی با امواج اعتراض مردم روبروست. حضور رونالدو در استادیوم چنین رژیمی را مردم در حافظۀ خود حفظ خواهند کرد. رونالدو در صفحات تاریخ زندگی ورزشی خود ننگ حضور در استادیوم ورزشی که رسما حضور زنان در آن ممنوع است، استادیوم ورزشی با میزبانی رژیم تبعیض جنسیتی را ثبت خواهد کرد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *