جمهوری اسلامی و کمیته حقیقت یاب! – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۲۷۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیر آلمان در تهران، به او اعلام کردند که حکومت ایران با سازوکار تعریف شده در قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تحقیق مستقل درباره سرکوب خیزش مردمی در ایران همکاری نمی‌کند.

پنجشنبه هفته گذشته، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشستی ویژه درباره سرکوب خیزش انقلابی ایرانیان از سوی جمهوری اسلامی، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس بندی از آن، یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره اعتراضات ایران تشکیل می‌شود.

حلقه محاصره تنگ تر می شود، دشمن در آخرین سنگر خود در تقلای مذبوحانه برای جان بدر بردن است. دیگر روحیه ای نمانده است و سرکوبگران، از آمرین تا عاملین به فکر فرار اند. چمدانها را بسته اند و اما نمی دانند چه آینده ای درانتظارشان است.

یک جبهه دیگر که علیه جانیان جمهوری اسلامی باز شده است، پیگری و مستندسازی سرکوب ها، کشتار، شکنجه، تجاوز در زندانهای جمهوری اسلامی و قتل کودکان است. جمهوری اسلامی در این زمینه باید رسما و قانونا به کمیته حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل پاسخگو باشد. مستندات گردآوری شده همچنین به مقامات قضایی بین المللی امکان میدهد تا همه جنایتکاران جمهوری اسلامی، از خامنه ای تا بقیه سران حکومت، حتی سربازانی که دست به کشتار زده اند را در دادگاههای بین المللی شبیه به دادگاه نورنبرگ محاکمه کنند.

این قطعنامه یک جبهه مهم دیگر در داخل ایران علیه جمهوری اسلامی باز می کند. از این به بعد همه مردم ایران می دانند هر تک جنایتی در ایران را می توانند به سندی بین المللی علیه حکومت تبدیل کنند. عکس و فیلم تهیه کنند، اسرای بازداشتی می توانند مستقیما در رابطه با تجربه شکنجه های روحی، جسمی و جنسی خبررسانی کنند. این جبهه از مبارزه واقعا می تواند همه مردم را به یک شاکی بالقوه و فعال علیه جمهوری اسلامی تبدیل کند. حالا هر کلیپی که از سوی تظاهرات کنندگان و حتی رهگذران تهیه می شود تبدیل به یک سند در دادگاه های بین المللی خواهد شد و حلقه محاصره را بر علیه حکومت خون ریز و کودک کش جمهوری اسلامی تنگ تر خواهد کرد.

با این همه، باید یادمان باشد که مهم ترین، فوری ترین و اساسی ترین خواست ما مردم ایران از مجامع بین المللی و همه دولت های جهان بایکوت بی قید شرط جمهوری اسلامی و بستن سفارتخانه های این رژیم تروریست است.

 

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *