رقص تانگو به سبک عربستان و جمهوری اسلامی – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۳۶۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هفت سال پیش به دنبال قطع روابط دیپلماتیک میان عربستان و جمهوری اسلامی روزنامه کیهان نوشت: “ننگ رابطه با آل سعود از دامن ایران اسلامی پاک شد”! حالا همین روزنامه بعد از توافق میان رژیم اسلامی و عربستان سعودی برای احیای روابط دوجانبه  روز شنبه ۱۹ اسفند در چرخشی معنادار این توافق را دستاورد دیپلماسی دولت رئیسی دانسته است.

این چرخش سیاسی از کجا ناشی می شود و چقدر در این چرخش نفع جمهوری اسلامی نهفته است؟ همه واقعیات دلالت بر این دارد که جمهوری اسلامی ناگزیر به پذیرش این چرخش سیاسی شده است. این رژیم در واقع جام زهر دیگری را بالا کشیده است تا بتواند مفری برای خروج از بن بست های سیاسی و اقتصادی خود پیدا کند.

انقلاب زن زندگی آزادی به بحرانهای لاینحل رژیم اسلامی افزوده است. از یک طرف این حکومت با مردمی روبروست که از هر سو تحت فشارش گذاشته اند و خواهان سرنگونی اش هستند و از سوی دیگر به اعتبار خیزش انقلابی مردم ایران، جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی به انزوای هر چه بیشتری رانده شده است. احیای روابط با عربستان سعودی برای جمهوری اسلامی منفذی است تا بتواند با بهتر کردن موقعیت خود در عرصه بین المللی مبارزات داخل کشور را مهار کند. رژیم اسلامی می خواهد از این طریق نشان دهد که اولا می تواند با توافق به عربستان سعودی، پایانی بر جنگ نیابتی یمن بگذارد و در همان حال راه را برای احیای مذاکرات مرده برجام باز کند.

اینکه در پشت توافقات جمهوری اسلامی و عربستان سعودی دقیقا چه گذشته است بر کسی روشن نیست. ولی آنچه که مسلم است بر خلاف هیاهوی حکومت، جمهوری اسلامی بهیچوجه در این توافق دوجانبه دست بالا را نداشته و ناچار بوده است که از هارت و پورت خود در منازعات منطقه ای کوتاه بیاید. موضوعی که طبعا به ضرر جمهوری اسلامی عمل خواهد کرد.

بر خلاف تبلیغات مدیای رسمی دنیا، “ثبات” در منطقه را فقط توافق  و یا تخاصم دو دولت تماما ارتجاعی تعیین نمی کند.  انقلاب زن زندگی آزادی نشان داد که با حضور مردم بپاخاسته همه چیز می تواند تغییر کند و روندهای سیاسی جهت و حتی مفهوم تازه ای پیدا کند. ثبات برای مردم خاورمیانه معنای دیگری ندارد که مردم این منطقه از یک دوجین دولتهای مرتجع، اسلامی و فاسد و نژادپرست خلاص شوند و سرنوشت خود را خود بدست بگیرند. در این مسیر بدون شک سرنگونی جمهوری اسلامی مهمترین قدم است. انقلاب زن زندگی آزادی این امر را در دستور خود دارد و بطور قطع با پیروزی بر جمهوری اسلامی نوید بخش یک آینده بهتر برای مردم منطقه و دنیا خواهد بود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *