در دفاع از زندگی - سیما بهاری

در دفاع از زندگی – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران در کمتر از یک ماه ۹ مورد زن‌کشی و دختر کشی توسط همسر یا برادر در ایران ثبت شده است.

اینجا ایران با یک حاکمیت اسلامی جانی است و ما در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم. اینجا اگر زنی بگوید “نه” طبق قوانین شرع کشته می‌شود. قوانین مجازات اسلامی اسلحه را به دست یکی از ذکور خانواده می‌دهد تا زن “یاغی” را آن‌چنان سر جایش بنشاند که نه‌تنها دیگر بلند نشود، که درسی به سنگینی مرگ را به امثال خودش هم بدهد.

اینجا ایران است. جان خیلی ارزان است. به دلایل زیادی آدم‌ها جانشان گرفته می‌شود. محیط ناامن کار قتلگاه است، مدارس فرسوده قتلگاه هستند، اعتراض به فقر مجازات مرگ دارد، حجاب بد یا بی‌حجابی می‌تواند منجر به مرگ شود، و سرپیچی از قوانین زن‌ستیز هم جان می‌ستاند. در شش ماه اول سال جاری دست‌کم ۵۲ زن قربانی زن‌کشی شده‌اند. قوانین اسلامی دست مردان را باز می‌گذارد تا بتوانند نه‌چندان دشوار از “ناموسشان” دفاع کنند و چون این قوانین خیلی به آنها سخت نمی‌گیرد، تقریباً از مجازات‌های سخت هم در امان هستند.

همچنین اینجا هم ایران است. زنان لوایح رنگارنگ حجاب را به سخره می‌گیرند، حجاب‌بانان را در متروها مورد حمله قرار می‌دهند و آخوند آمر به معروف را در مدرسه آن‌چنان کتک می‌زنند که مدیر او را فراری می‌دهد. اینجا در ایرانِ انقلاب زنانه، بیش از یک سال است که مهسا ادامه دارد، آبان ادامه دارد، و انقلاب ادامه دارد. ادامه دارد برای ریشه‌کن‌کردن تحجر، تبعیض، و هر آنچه بوی تعفن و پوسیدگی ضد زن دارد.

اینجا ایران بستر انقلاب زن زندگی آزادی است. اینجا زنان، این اسطوره‌های شجاعت، دارند برای همیشه به زن‌کشی پایان می‌دهند. انقلاب پیش می‌رود و فصل‌های تازه‌ای را به رویمان باز می‌کند. دادخواهان با سینه‌های سپر، از گرامیداشت عزیزانشان می‌گویند. خانواده‌ها و معترضین به زن‌کشی‌ها باید با دادخواهان همراه شوند. این روزها یادمان‌های عزیزان قتل‌عام شده در آبان ۹۸ و آبان سال گذشته است. با این خانواده‌ها همراه شویم و به زن‌ستیزی و زن‌کشی اعتراض کنیم. خانواده‌های دادخواه فریاد علیه زن‌کشی و ناموس‌پرستی سر دهند. پرچم دفاع از زنان جوان و دختران نوجوان و سرکشِ قربانیِ زن‌کشی در دست ماست. قامتمان را راست و محکم نگه داریم و زندگی را پاس بداریم.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *