موج بازداشت فعالین زن - سهیلا دالوند

موج بازداشت فعالین زن – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در طی دو هفته اخیر، بیش از ۲۰ فعال زنان و روزنامه‌نگار توسط مأموران امنیتی در گیلان بازداشت و علاوه بر این افراد، تعدادی از فعالان حقوق زنان در شهرها از جمله تهران و سنندج بازداشت شده‌اند.

بازداشت پخشان عزیزی و وریشه مرادی از کردستان که از وضعیتشان اطلاعی در دست نیست. بازداشت نگین عدالت‌خواه، آناهیتا حجازی، مدیر خانه امن آنا که در زمینه حمایت از حیوانات آسیب‌دیده فعالیت می‌کند، رزیتا رجایی، نویسنده و نینا گلستانی، هلاله ناطقی، نسیم طواف، دو روزنامه‌نگار و فعال محیط‌زیست در شهر رشت. این دومین بازداشت زنان فعال در استان گیلان طی چند ماه اخیر است.

در موج اول بازداشت فعالان حقوق زنان در گیلان، روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد، در مجموع ۱۳ فعال حقوق زنان، از جمله متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه، مهسا بصیرتوانا- خواهر دادخواه مهران بصیرتوانا- و واحده خوش‌سیرت در شهرهای رشت، لاهیجان، انزلی، و فومن بازداشت شدند. آنها طی دو ماه بعدی به‌تدریج آزاد شدند.

احضار و بازداشت فعالین زن در روزها و هفته‌های اخیر، تماماً از ترس و استیصال رژیمی نشان دارد که از بدو سرکار آمدنش با حمله به حقوق زنان، حجاب اجباری، تبعیض جنسیتی و با سیاست احضار و بازداشت به خیال خود می‌خواست نیمی از جامعه را به‌عقب‌راندن و منزوی و سرکوب کند. اما زنان با مبارزه هر روزه و بی‌امانشان در صف مقدم علیه مناسبات موجود و قوانین اسلامی از اسفند ۱۳۵۷ تا به امروز انقلاب زنانه‌ای را رقم زدند که می‌رود تا کل بساطشان را برچیند.

زنان این فاتحان سنگر و خاکریز اول حکومت و تثبیت بی‌حجابی سراسری، با صدای بلند اعلام می‌کنند که اگر هزاران نفر را هم در هر شهری دستگیر کنید به جایی نمی‌رسید. مردم تصمیمشان برای نابودی شما، غارتگران زندگی انسانی، گرفته‌اند. انقلاب زن زندگی آزادی و زنان در صف مقدم آن در مبارزه‌ای بی‌امان علیه تمام تبعیضات و قوانین جنسیتی، فاتحان این مبارزه هستند.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *