زاهدان تریبونال را تشکیل دهیم! – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۳۷۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سایت خبری “حا‌ل‌وش”  در آخرین گزارش خود درباره شمار کشته‌شدگان اعتراضات زاهدان و خاش در “جمعه خونین”، اعلام کرد که هویت دست کم ۱۲۱ نفر را تایید کرده است.

در این گزارش که روز چهارم فروردین منتشر شده، آمده است که این آمار از “نخستین دقایق کشتار معترضان جمعه خونین زاهدان و خاش تا لحظه تنظیم گزارش به‌دست آمده و از منابع مطلع و مختلف همراه با راستی‌آزمایی جمع‌آوری شده است.”

“جمعه خونین” در زاهدان به جنایت هولناکی اشاره دارد که جمهوری اسلامی روز هشتم مهر ۱۴۰۱ مرتکب شد. زمانی که یک فرمانده نیروی انتظامی رژیم به یک دختر تجاوز کرد مردم دست به تجمع و اعتراض زدند. نیروهای رژیم با گلوله جنگی مستقیما به مردم شلیک کردند و دهها نفر را بی رحمانه به قتل رساندند.

حکایت دردها و رنج های مردم بلوچستان بر هیچکس پوشیده نیست. فقر، بیکاری وسیع و گسترده، وضع بد آموزش و پرورش، سوخت بری و خطر سوختن با حمل این بار، کودکان بی شناسنامه که حتی وقتی توسط رژیم کشته می شوند هویتشان معلوم نمی شود،  بی آبی و کپرنشینی و بی بهداشتی و خشکسالی از جمله دردهای و مصیبتهای این مردمان هستند. وقتی هم که نگاه حکومتهای مستبد به آنها جلب شده جوابشان را مثل جمهوری اسلامی با گلوله داده اند.

سالهاست که جمهوری اسلامی کشتار و ستم بر این مردم را تحت عنوان “اشرار”، “تجزیه طلب” و “تروریست” توجیه می کند، اما انقلاب زن زندگی آزادی این تصویر را عوض کرد. اکنون مردم زاهدان با برگزاری مداوم جمعه های اعتراضی به یکی از نمادهای پایدار این انقلاب تبدیل شده اند . در همه جا همبستگی با مردم بلوچستان موج می زند و در پرتو این همبستگی عمومی، جمهوری اسلامی هر چه بیشتر خود را در مقابل مردم بپاخاسته درمانده تر می یابد.

جنایت “جمعه خونین” زاهدان در کنار دیگر جنایتهای جمهوری اسلامی مثل کشتن ۱۷۶ نفر از سرنشینان پرواز “پی اس ۷۵۲”، کشتار ۱۵۰۰ نفر در آبان ۹۸، قتل عام زندانیان سیاسی در دهه شصت، قتل مخالفین سیاسی در جریان قتل های زنجیره ای، گرفتن جان بیش از ۵۰۰ نفر در انقلاب جاری، کشتار مردم کردستان و ترکمن صحرا در سالهای بعد از انقلاب ۵۷، ترور مخالفین سیاسی در خارج کشور، سند دیگر است که می توان و باید به استناد به آن  سران جمهوری اسلامی را در دادگاههای بین المللی به دلیل جنایت علیه بشریت محاکمه کرد. باید امیدوار بود بزودی شاهد تشکیل “زاهدان تریبونال” نیز باشیم تا به جنایت جمهوری اسلامی در  “جمعه خونین” زاهدان رسیدگی کند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *