اعتصاب برای افزایش دستمزد! – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

همه رسانه ها دارند یک واقعیت را منعکس می کنند که: گرانی آنقدر زیاد شده است که دیگر کسی قدرت خرید  مایحتاج اولیه زندگی، اقلامی مثل برنج، میوه و سبزی، را ندارد. برنج تولیدی در ایران روی دست تولید کنندگان آن مانده است چرا که کسی قدرت خرید آن را ندارد. بعلاوه غلامحسین بهمنی، دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر، به ما وعده داده که قیمت شکر نیز افزایش خواهد یافت. وضع طوری شده است که مردم حالا برای تهیه مواد غذایی  به معاوضه لوازم شخصی و خانگی با مواد غذایی می پردازند. این روزها دیگر مردم چیزی نمی خرند بلکه حسرت داشتن کالاهای مورد نیاز خود را میخورند. با حسرت شکم گرسنه خود را “سیر” می کنند. تازه خبر هم دارید که با این وضع بی سابقه گرانی دستمزد اسفند معلمان با تاخیر روبرو شد. درد یکی دو تا نیست. بیشمار است.

بی دلیل نیست که مردم شعار می دهند فقر، فساد گرونی میریم تا سرنگونی! همه می دانند تا زمانی که جمهوری اسلامی بر سرکار است آب خوشی از گلوی مردم پایین نمی رود. اما همین حالا هم مبارزه ای در جامعه بر سر افزایش دستمزدها شکل گرفته است که بسیار اهمیت دارد و جا دارد که همه بخشهای حقوق بگیران به آن بپیوندد. قیمت همه چیز افزایش می یابد غیر از دستمزد کارگر و مزد بگیران زحمتکش.

در بسیاری از جوامع وقتی که هزینه های زندگی بالا می رود و دستمزدها  پایین نگه داشته می شود جامعه وارد اعتصاب می شود. اعتصاب گسترده کارگران شبکه حمل و نقل عمومی در آلمان یکی از آخرین نمونه های آن است. سئوال این است که چرا ما نتوانیم برای افزایش دستمزدها به طوری که بتواند با تورم سرسام آور و گرانی کمرشکن مقابله کند، وارد اعتصاب شویم؟ تصورش را بکنید که کارگران نفت، کارگران فولاد، کارگران مخابرات و پُست، کارگران برق و بخشهای کلیدی جامعه برای افزایش دستمزد پایه و افزایش دستمزدها متناسب با نرخ تورم دست به اعتصاب سراسری بزنند آنگاه چه کسی یارای ایستادگی در مقابل آنها را خواهد داشت؟! گفتمان اعتصاب سراسری و عمومی بعنوان راهکاری که  سرنگونی جمهوری اسلامی را هموار کند پیش از این نیز مورد توجه قرار داشته و حتی  در بخشهایی از رشته ها نظیر صنعت نفت، ما شاهد اعتصابات سراسری هم بوده ایم. اکنون مبارزه بر سر دستمزد و مقابله با گرانی می تواند زمینه مشترکی باشد که همه بخش های مختلف جامعه را دوباره در حرکتی هماهنگ و متحدانه به میدان آورد. پیش به سوی اعتراضات و اعتصابات سراسری برای افزایش دستمزدها!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *