زیربنای الاغ از خمینی تا خامنه‌ای – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه: “دولت سه هزارهزار میلیارد تومان (یعنی حدود ۶۰ میلیارد دلار) بدهی و ۷۹۴ میلیارد تومان (حدود ۱۶ میلیارد دلار) کسری بودجه دارد”.

بدهی دولت شامل بدهی به بانک‌ها، بانک مرکزی، صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی، پیمانکاران بخش عمومی و خصوصی و اوراق قرضه‌ای است. حساب ذخیره ارزی را خالی کردند. صندوقهای بازنشستگی را بالا کشیدند، اسکناس چاپ کردند و همه اینها تورم را شدت داد بطوری که تورم به بالاترین حد خود در طول حاکمیت جمهوری اسلامی یعنی بالای ۶۰ درصد رسید ولی مشکلی از بحران اقتصادی حکومت کم نکرد. آخرین طرح دولت بدستور خامنه‌ای طرح مولدسازی از طریق فروش اموال دولتی است که معنی‌اش زدن از بسیاری از باقیمانده خدمات است. همه اینها یعنی تورم و  فقر بیشتر و ریاضت و بیکاری بیشتر برای مردم، و در مقابل استثمار بیشتر و چاپیدن بیشتر اکثریت مردم توسط قشر انگل حاکم.

برای همه روشن است که در جمهوری اسلامی هیچ راه حلی برای حل یا حتی تخفیف بحران اقتصادی وجود ندارد و سال ۱۴۰۲ وضعیت اقتصادی اکثریت مردم وخیم‌تر میشود و حتی اگر برجام به جایی برسد، یا صدها میلیارد دلار پول‌‌های بلوکه شده به جمهوری اسلامی پرداخت شود و فروش نفت هم به حداکثر خود برسد، بحران اقتصادی شدیدتر میشود و مردم خانه‌خراب‌تر میشوند.

خمینی در مهرماه ۱۳۵۹ در مقابل اعتصابات گسترده کارگری برای مطالبات رفاهی‌ و برای فضاسازی علیه کارگران گفت اقتصاد زیربنای الاغ است اما خامنه‌ای در پیام نوروزی امسالش گفت: “در سال ۱۴۰۲ هم مساله‌ اصلی ما مساله‌ اقتصاد است (معلوم شد اقتصاد زیربناست!). ما مشکل کم نداریم، مشکلات گوناگونی داریم، در زمینه‌ فرهنگی، در زمینه‌ سیاسی، لکن مساله‌ اصلی و محوری در این سال هم مسئله‌ اقتصاد است”. صرفنظر از اینکه هدف خامنه‌ای از برجسته کردن اقتصاد، نادیده گرفتن مساله بی حجابی، و انقلابی است که هشت ماه است سران حکومت را وحشت زده کرده است، اما در عین حال اعترافی است به یک معضل حل نشدنی حکومت. معضلی که همه بحران‌های دیگر حکومت را تشدید میکند.

سال ۱۴۰۲ سال تعمیق بحران اقتصادی، تورم بیشتر، خانه خرابی بیشتر مردم، در گل گیر کردن عمیقتر حکومت، عدم توانایی حکومت در پرداخت حقوق حتی مزدورانش، سال تشدید بحران سیاسی حکومت و سال گسترش اعتصابات و اعتراضات کارگری علیه فاجعه اقتصادی و علیه حکومت فاجعه اسلامی است. سال ۱۴۰۲ سال قیام‌های شهری و پیوستن بیشتر مردم به انقلاب زن زندگی آزادی و تاریخی‌ترین سال سیاسی در ایران است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *