دست پنهان حکومت در ترور شاه‌چراغ

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“رئیس دادگستری استان فارس از اجرای حکم اعدام درملاء عام دو متهم حمله به شاهچراغ خبر داد”.

در چهارم آبان ۱۴۰۱، در چهلمین روز پس از خیزش انقلابی و به قتل رساندن مهسا امینی، حمله تروریستی در شاه‌چراغ شیراز منجر به مرگ ۱۵ تن و زخمی شدن ۲۷ نفر گردید. اظهارات متناقض مسئولین امنیتی و انتظامی موضوع را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

خبرگزاری ایرنا: “مهاجمان سه نفر بودند که جلوی ورودی خیابان ۹ دی حرم، از خودروی پژو پیاده شدند. ماموران نیروی انتظامی دو نفر آنها را دستگیر کرده‌اند”. روز بعد فرمانده انتظامی استان فارس می‌گوید: “عامل این حمله تروریستی یک نفر بوده که پس از زخمی شدن، بازداشت شده و بازجویی‌ها از او در جریان است”.

تا اینجا دو گزارش رسمی متناقض منتشر شده است. در حالی که هنوز عوامل حمله مشخص نشده‌اند، شامگاه چهارم آبان، حمد وحیدی، وزیر کشور می‌گوید: “اغتشاشات اخیر توسط دشمن به مسیر خطرناکی وارد می‌شود. جریان تروریستی از این اغتشاشات استفاده کرده است”.

وزیر اطلاعات در ۱۶ آبان از دستگیری ۲۶ تبعه خارجی از کشورهای تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان در رابطه با این پرونده خبر می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام برگزاری دادگاه پنج متهم این پرونده آنها را تبعه “یکی از کشورهای همسایه” معرفی کرده است.

قالیباف، رئیس مجلس اعتراضات مردمی را زمینه ساز این حمله می‌داند: “این فاجعه اتمام حجتی است با همه کسانی که در هفته‌های گذشته با ایجاد ناآرامی زمینه را برای توطئه‌های دشمن فراهم کردند.”

افشای بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس توسط گروه هکری “بلاک ریواردز” ابعاد دیگری از این ماجرا را برملا می‌کند: “وزارت اطلاعات پیش از حمله  به  شاهچراغ از وقوع آن مطلع بوده اما مانعش نشده است”. فرمانده کل سپاه پاسداران قصد دارد فرمانده سپاه شیراز را تغییر دهد. “چون سپاه از قبل در جریان حمله به شاهچراغ بوده است.”

سند دیگری نشان می‌دهد که اعضای تیمی که پشت پرده حمله به شاهچراغ بوده چند هفته قبل‌تر شناسایی و بازداشت شده بودند.

بالا گرفتن شدت اختلافات حکومت اسلامی با جمهوری آذربایجان، دستگیری تیم‌های عملیاتی سپاه قدس در شهرهای مختلف کشور آذربایجان نشان از یک انتقام‌گیری و تسویه حساب دارد.

سناریو‌ سازی دستگاه‌های امنیتی حکومت اسلامی بی تردید یکی از مخوف‌ترین‌ها در تاریخ است. پروسه دستگیری، چگونگی بازجویی، مراحل و سیر قضایی، عدم دسترسی منابع بیطرف به پرونده، اصرار رئیس دادگستری فارس برای اعدام دو نفر در ملاء عام. تماماً اجزا یک سناریو سازی کثیف امنیتی است. یک جنایت تمام عیار که قرار است با اعدام در ملاء عام ارعاب بیشتری را دامن بزند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *