دور باطل انتخاباتها – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

انتخابات ترکیه نمونه کاملی از شیره مالیدن بر سر مردم توسط احزاب تاثیر گذار بر سیاست، اقتصاد و زندگی اجتماعی است.  مردم در یک شرایط بحرانی اقتصادی به اطراف خود نگاه می کنند و از روی نا امیدی می گویند کدام حزب و جریان سیاسی می تواند با کسب رای بیشتر و دست یافتن به قدرت پارلمانی و تکیه بر اهرم ریاست جمهوری یک لقمه نان بیشتر بر سفره های ما اضافه کند؟ آنگاه احزاب و شخصیت ها وارد کارزار انتخابات می شوند. اردوغان بر اسلامیسمش می کوبد و ارتجاعی ترین افکار عقب مانده مذهبی؛ ضد ال جی بی تی کیوها؛ اقلیت های مذهبی و ملی را بسیج می کند تا رای بیاورد. همزمان یادش نمیرود که وعده بدهد در آینده اوضاع خوب می شود. رسیدن به آینده خوب نیز همچون بهشت، دروغ و توخالی و پوچ است. یعنی وعده سرخرمن.

در مقابلِ اردوغان رقیب او کمال قلیچ‌داراوغلو قرار دارد. کسی که یک شبه بعد از عقب افتادن از اردوغان در دور اول انتخابات و کشیده شدن رقابت به دور دوم، ناسیونالیسم پان ترکیسمش اوج بیشتری می گیرد و در حمله به مهاجران عمدتاً سوریه ای گوی سبقت را از همه فاشیست های نژاد پرست می رباید. آن چیزی که رای جلب می کند مقدس می شود، بهره برداری از مفاهیم و باورهای انسانی یا ضد انسانی وسیله ای می شود برای فریب و کشاندن افراد بیشتر پای صندوق های رای. این کاندید نیز یادش نمی رود که بهبود وضعیت اقتصادی در آینده ناروشن را به رای دهندگان وعده بدهد.

این البته داستان همه انتخاباتها در همه جای جهان است. در یونان نیز همین روزها فوق دست راستی ها در انتخاباتی که برگزار شد، پارلمان و پست نخست وزیری را تصرف کردند. وعده می دهند اقتصاد را رونق داده و وضعیت کشور را از بحرانی که درگیر آن است رها میکنند. در کجای جهان اینطور نیست؟ شرکت در انتخابات و رای دادن تبلوری است از یاس عمومی و اجتماعی در برابر مشکلاتی که راه حلی ندارند.

در این میان یک اتفاق نادر می تواند صحنه جهان را تغییر دهد. انقلاب زن زندگی آزادی که از بالای سر حاکمان و آگاه به تکاپوی احزاب دست راستی قصد بر هم زدن این دور باطل انتخابات و مجلس آقا بالا سر و حفظ سیستم و نظام نابرابر کاپیتالیستی را دارد.  انقلابی که بردگی مزدی را در هم می شکند و به این دلیل می تواند آزادی را تضمین کند تا انسان حاکم بر سرنوشت خویش باشد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *