محرم، کودک آزارى مذهبى – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در مدیاى اجتماعى ویدیویى منتشر شده که آخوند روضه خوانى، اسم عباس را میآورد و همزمان پاى بچه را نیشگون می‌گیرد تا گریه و فریاد بچه خردسال باعث تحریک پامنبرى ها شده و آنها را به گریه وادارد.

یک لحظه به این صحنه فکر کنید و اوج رذالت این پارازیت اجتماعى را تجسم کنید، تا به ماهیت کل خیمه شب بازى محرم از اول تا آخر پى ببرید. تاریخى خرافى با پرسناژهایى مانند حسین و عباس و غیره که هر کدام نمایشگر هزاران ناهنجارى روانى هستند که باید مورد کندوکاو قرار داده شوند.

اما دلیل این واقعیت که چگونه انگلهایى مانند این آخوند شیاد و کودک آزار هنوز میتوانند در جامعه ما نشو و نما کنند، به حوادث متاخرترى مانند رانده شدن اسلام سیاسى به قدرت براى جلوگیرى از خطر کمونیسم در ایران و منطقه مربوط میشود. جنگ سرد، نزاع ابر قدرتهاى این دوره، کودتاهاى ١٠٠ سال گذشته، شکست انقلاب مشروطیت و عروج سلطنت پهلوىِ اسلام پناه، از فاکتورهاى اساسى دیگر ادامه حیات مذهب در ایران و منطقه هستند.

بدون ارزیابى این روند و دلایل عروج اسلام سیاسى در ایران، نه به چرایى ادامه حیات مذهب و خرافه در ایران و خاورمیانه میتوان پى برد و نه میتوان راه کارهاى مبارزه با آن را برجسته کرد. اهمیت انقلاب جارى ایران، در جوهر ضد مذهبى این انقلاب و در ویژگیهاى ضد اسلامى آن، شایسته نگرش و تحلیل عمیق است که در صورت پیروزی این رخداد منطقه ای، تاثیرات جهانى بسزایى در تاریخ مبارزه بشریت بر ضد مذهب خواهد داشت.

بصورت اخص مسىئله حقوق کودکان در هر جنبه آن در منطقه مورد بازنگرى اساسى قرار خواهد گرفت و دست مذهب را براى همیشه از زندگى کودکان کوتاه خواهد کرد. شادى سهمى از زندگى دوره کودکى است که باید نصیب هر کودکى باشد. کودک آزارى باید مشمول جرایم سنگین باشد و فرد خاطى تحت مراقبتهاى درمانى از جامعه به دور نگه دارى شود. یک کودکىِ شاد و آزاد، نشانه یک جامعه سالم و پر نشاط است. در ایران بدون سرنگونى رژیم اسلامى چنین چشم اندازى قابل رویت نیست. یک جامعه انسانى، به دور از سودجویى سرمایه دارانه میتواند متضمن چنین آینده اى براى کودکانمان باشد. شاید آن موقع میتوان این مصرع  از مولانا را بر سر هر کوى و برزنى نوشت که: مرا عهدى  است با شادى که شادى آنِ من باشد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *