خیزش مردم سوریه با شعار “ژن ژیان آزادی” – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

با آغاز خیزشهای پسا سرکوب در سوریه و گذشت بیش از یکهفته از اعتراضات مردمی در کف خیابانها، امروز پنجم شهریور جمعیت بزرگی از زنان در این کشور به خیابان آمدند، حجاب آتش زدند و با بر دست گرفتن عکسهایی از مهسا امینی این سمبل انقلاب زن زندگی آزادی، شعار “ژن ژیان آزادی” سر دادند. بدین ترتیب در آستانه یکسالگی انقلاب زن زندگی آزادی بار دیگر مردم در سوریه همبستگی خود را با مردم ایران اعلام داشتند.

در سوریه نیز زنان پیشاپیش صف اعتراضات مردمی در حرکتند و در تصاویر بنرهایی را می بینیم که از بازگشت “بهار عربی” و این بار با شعار زن زندگی آزادی سخن میگوید. در یکی از تجمعات اعتراضی زنی معترض در السویداء در جمع بزرگ مردم سخنرانی کرده و میگوید: “ما برای برق و گاز اینجا تجمع نکردیم، تجمع ما امتداد خیزش مردم کل سوریه از ۱۲ سال قبل تاکنون برای رسیدن به آزادی و رهایی از دیکتاتوری بشار اسد است”. او با این سخنانش جوهر واقعی اعتراضات مردمی را بیان میکند. مردمی که انقلابشان در سال ۲۰۱۱ توسط بشار اسد جنایتکار با همدستی جمهوری اسلامی سرکوب شد و امروز مردم دوباره به میدان آمده و با بر دست گرفتن عکس مهسا امینی و فریاد شعار ژن ژیان آزادی در کنار مردم ایران ایستاده و خطابشان به هر دو رژیم شعار “دیکتاتور سرنگون” است. این چنین است که شعار زن زندگی آزادی میرود که به شعار همبستگی مردمی علیه دولتهای دیکتاتور و جنایتکار در منطقه و علیه فقر و تبعیض و فساد و دزدی تبدیل شود.

دور جدید اعتراضات مردمی در سوریه پس از آزادسازی قیمت سوخت و نان و در پی آن افزایش شدید قیمت سوخت، برق و مواد غذایی در چندین شهر از مناطق تحت کنترل بشار اسد کلید خورد و در ادامه علاوه بر سویدا و روستاهای اطراف آن‌، مردم در لاذقیه و حلب و ریف دمشق نیز به میدان آمدند و دامنه آن گسترده تر میشود.

انقلاب زن زندگی آزادی در ایران انقلابی برای رهایی از حاکمیت اسثتمار و بربریت است. انقلابی که یک رنسانس فکری علیه مذهب و آپارتاید جنسی و تمام مظاهر تبعیض و نابرابری است. اعتراضات مردمی در سوریه پژواک قدرتمند این انقلاب است. و این اتفاق ابعاد نفود منطقه ای انقلاب زن زندگی آزادی را به نمایش میگذرد. انقلاباتی که انسانیت را فریاد میزند. زنده باد انقلاب.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *