آزادی بیان را قربانی نکنید – سیما امینی

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دولت دانمارک لایحه ممنوعیت سوزاندن قرآن را به پارلمان می‌برد؛ تا ۲ سال زندان در انتظار خاطیان خواهد بود.

پیام ما جوانان ایران به دولت دانمارک ودولت هایی که قصد وضع قوانین مشابه  را دارند:

“لطفاً ممنوعیت سوزاندن قرآن و اهانت به کتب مقدس را از جعبه ابزار سیاسی خود حذف کنید. احترام به آزادی بی قید شرط بیان یکی از حقوق اساسی انسان است که نشانه‌ای از تمدن و روشنفکری است. ممنوعیت “اهانت به مقدسات” نه تنها با ارزش‌های بشری و آزادی بیان در تضاد است، بلکه می‌تواند منشا اختلافات و تعارضات جدی شود. سعی کنید به جای ممنوع کردن، آموزش و افزایش آگاهی مردم را در خصوص احترام به همدیگر و مذاکره در برخورد با اختلافات فرهنگی ترویج کنید.

بنابر اصل آزادی بیان، ممنوع سازی سوزاندن قرآن نقضی است بر آزادی بیان. آزادی بیان باید بی قید و شرط و حق تمام افراد باشد، حتی اگر عقاید و نظرات آنها باورهای دیگران را تحقیر کند. دولت باید به جای تنبیه و ممنوعیت، برنامه‌ها و مواد آموزشی برای احترام به انسانیت، برای احترام به برابری‌ها، و جلوگیری از  رفتارهای پُر از خشونت نسبت به انسان‌ها باشد.

در جامعه دموکراتیک، مجازات‌ها بر اساس جرم صورت می‌گیرد و نباید بر اساس عقیده و باور شخص باشد. بهره‌برداری از تنبیه جسمانی در این مورد، می‌تواند به حمایت از تعدی و سرکوب آزادی بیان تبدیل شود. ما به دولت دانمارک و سوئد هشدار میدهیم که با به بند کشیدن آزادی بی قید و شرط بیان و عقیده نه تنها نمی توان جلوی تروریسم اسلامی را گرفت که بیش از گذشته دست این جانیان تروریست در تعرض به مردم در همه جای جهان و از جمله در اروپا باز خواهد شد. مبارزه با تروریسم اسلامی در تعرض به ارتجاع اسلامی و دولت های تروریست اسلامی است نه برعکس.

مبارزه تمدن بشری برای آزادی بی قید و شرط بیان و نقد مذهب، به عنوان ابزاری ارزشمند برای تحقق پیشرفت فکری و اجتماعی است که  ما جوانان در ایران هم در انقلاب زن زندگی آزادی یکی از اهدافمان است. بشریت مدرن و متمدن به پیروزی ما امیدوار است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *