جنگ حماس و اسراییل و سقوط ریال – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۴۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“یک روز پس از شروع جنگ میان حماس و اسرائیل، قیمت دلار در بازار فردوسی تهران به ۵۲ هزار تومان رسید، قیمت یورو از ۵۵ هزار تومان و قیمت “سکه امامی” از مرز ۳۰ میلیون تومان گذشت. همچنین روز یکشنبه ۱۶ مهرماه، بازار بورس تهران تنها در ۳۰ دقیقه شاهد سقوط شدید بود و “اغلب سهام‌ها” در محدودهٔ صف فروش معامله شدند.”

بررسى تاثیر نوسانات ارزى در بازار ایران و بطور کلى سیاست ارزى در ایران بیشتر از اینکه مشمول قوانین کلى اقتصادى در ایران باشد، به شکل حادى منوط به سیاستهاى رژیم اسلامى در ایران و منطقه است.

در یک اقتصاد متعارف سرمایه دارى فاکتورهایى مانند بحرانهاى اقتصادى، سیاستهاى بانک مرکزى، تراز تجارى، سرمایه گذاری هاى زیرساختى و جذب سرمایه در تولید و غیره تا حدودى ثبات ارزى را در سطح کلى تعیین میکند. ولى در مورد ایران با “اقتصاد دستوری” عوامل بالا جنبه ثانوى دارند. کسرى بودجه عجیب و غریب، تحریم هاى اقتصادى، دزدى هاى میلیاردى و خروج سرمایه و عدم جذب سرمایه هاى جهانى، در یک کلام عدم حضور در اقتصاد سرمایه دارى جهانى فاکتورهایى است که افت و خیزهاى ارز را در ایران همواره تحت تاثیر قرار داده اند.

مسىًله جنگ ارتجاعى حماس و اسرائیل بیشتر از آنکه بر شِکِل اسرائیل تاثیرى داشته باشد، موجب سقوط ریال ایران در مقابل دلار شده است. تمامى شواهد دال بر دخالت رژیم اسلامی در شروع جنگ را دارد. جنگ در خاورمیانه همواره جایگاه ویژه اى براى دخالت رژیم اسلامى در منطقه داشته أست. ایجاد بحران در خاورمیانه بویژه در این دوره که جامعه ایران با چنگ و دندان براى خلاصى از شر رژیم به پا خاسته، سیاست نخ نماى همیشگى رژیم براى انحراف اذهان عمومى است. چه براى فاشیسم اسلامى و چه براى فاشییسم دولت اسرائیل، ادامه “مسىًله فلسطین”، دکان سیاسى است که کرکره آن را براى پیشبرد سیاستهاى داخلى خود بالا نگهداشته اند.

اما مردم ایران مدتهاست که دست رژیم را خوانده اند. همین امروز عکس العمل تند و شعار هاى طرفداران پرسپولیس در اعتراض به آوردن پرچم فلسطین توسط بسیجیها به استادیوم خود گویاى این آگاهى اجتماعى است. خلاصه کلام این است که رژیم اسلامى نمیتواند از “نمد فلسطین” کلاهى بدوزد و این جنگ خانمان برانداز، به ضرر اقتصادى و سیاسى دیگرى براى رژیم تبدیل خواهد شد. سقوط ریال فقط آغاز دوباره بحران مزمنى است که “جمهورى اسلامى” نام دارد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *