دشمن بدخیم ترانه و ترانه خوانان - یاشار سهندی

دشمن بدخیم ترانه و ترانه خوانان – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

توماج صالحی سال گذشته با ضرب و شتم شدید بازداشت و شکنجه های توان فرسا را تحمل کرد  و به ۶ سال زندان محکوم شد. برای چی؟ بخاطر خواندن ترانه اعتراضی! بعد از آزادی با وثیقه، و شرح شکنجه ها، مجددا به همان روش بازداشت و شکنجه شد و به یک سال زندان دیگر محکوم شده است.

سامان یاسین به اعدام محکوم میشود، با اعتراضات زیاد حکم اعدامش نقض میگردد. در عین حال صحنه اعدامی مصنوعی برای او اجرا میشود. مامور اعدام در این صحنه سازی در حق او  میخواهد لطف کند و طوری طناب را بر گردن او بیندازد که گردنش بشکند تا زجر کش نشود! چرا؟ بخاطر خواندن ترانه اعتراضی!

مهدی یراحی بخاطر خواندن ترانه اعتراضی بازداشت و شکنجه شده و به حبس و شلاق محکوم گردیده است.

شروین حاجی پور خواننده ترانه “برای”،  همین روزها دوباره به دادگاه احضار شده، چون در ترانه جدیدش به نام “آشغال” به این اعتراض دارد که به زور میخواهند او را از ایران اخراج کنند. و در کنار همه اینها صدای زن در ایران ممنوع است و حتی کار به آنجا رسیده است که هر اجرای زنده برنامه موسیقی، بخاطر وجود نوازنده زن، آن اجرا لغو می شود؛ و خود ادوات موسیقی در تمام عمر جمهوری اسلامی ممنوع التصویر بودند.

در این میان خبری پخش شده که جمهوری اسلامی لطف کرده و اجازه داده معین خواننده میتواند به ایران برگردد؛ پیاز داغ خبر را بیشتر کردند، شادمهر عقیلی و سیاوش قمیشی هم در لیست برگشتی ها قرار دادند! برخی که دلتنگ “مادر وطن” هستند به ایشان توصیه کردند بهتر است پیش “نامادری” بمایند و اگر رفتید پلها را پشت سر خراب نکنید!

اولا جمهوری اسلامی و هیچ حکومت دیگری حق ندارد برای ورود یا خروج هیچ شهروندی شرط بگذارد و مانع ایجاد کند. دوم اینکه موسیقی در دنیای امروز یکی از نیازهای ابتدایی هر جامعه ای است و دسترسی و لذت بردن از آن حق هر فردی است، هیچ حکومتی حق ندارد موسیقی را به خوب و بد تقسیم کند و مانع تولید و پخش آن شود.

جمهوری اسلامی اما ثابت کرده به طرز بدخیمی دشمن ترانه  و ترانه خوانان است. این سه خواننده مورد نظر جمهوری اسلامی نه صرفا بخاطر ترانه خوانان در بند و تحت فشار، حداقل به حرمت خود و هنرشان در قبال این خبر نباید سکوت کنند. باید مانع این حیله کثیف، این حکومت پلشت شد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *