بحران مشروعیت و کابوس انتخابات! – سیامک بهاری

بحران مشروعیت و کابوس انتخابات! – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفندماه، بی رمق‌تر و سردتر از هر زمان،‌ مثل کابوسی بر سر جمهوری اسلامی خراب شده است. از آنجا که جنس سیاسی حکومت اسلامی در اساس انتخابات بردار نیست و با حق انتخاب در تضاد است، هر نمایش انتخاباتی شکاف و دودستگی در حکومت را به مضحکه‌ و مصیبتی جدید بدل می‌کند. جراحی‌‌ جناحی و قلع و قمع نافرمان‌ها و ناراضی‌های اندرونی حاکمیت دردسر تازه‌ای می‌شود.

مهندسی صندوق رأی گرفتاری دائمی حکومت با مردمی است که پشت به حکومت در صدد سرنگونی‌اش هستند. ریزش مداوم خودی‌ها و خالص سازی‌های ناگزیر و بی‌پایانش را قادر نیست از چشم تیزبین جامعه پنهان کند. دایره‌ای که مدام تنگتر می‌شود و دارد گلوی نظام را می‌فشارد، این بار زیر فشار اعتراضات و مبارزات گسترده جامعه، آنچنان تنگ‌تر شده که خودی‌ها را هم شگفت‌زده کرده است.

بر بستر تعادل قوای مردم و حکومت، هر‌آنچه که حاکمیت برای نمایش مشروعیت در داخل و خارج در ویترین سیاسی‌اش می‌چیند به ضد خودش تبدیل می‌شود. طوفان خیزش انقلابی بساط مشروعیت ظاهری حکومت را در هم پیچید. “ویرانگران انسانیت” طوق لعنتی بود که جهان برای ابد، به گردن جمهوری اسلامی آویخت!

آنچه حکومت ناچار است بعنوان آرایش سیاسی جدید در دستور کارش بگذارد، ادامه یکدست سازی سه قوه در حیطه و تنظیمات شخص خامنه‌ای است. مانند دو انتخابات مجلس در سال ۹۸ تا از صندوق درآوردن رئیسی در ۱۴۰۰با حذف رقبای خودی. امنیتی‌های بیت مانند مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار، برادر حسین طائب رئیس سابق اطلاعات سپاه، بی پرده می‌گوید: “امروز به مرحله خالص سازی از انقلاب رسیده‌ایم و قطعاً پیروز خواهیم شد”.

در انتخابات پیشین ادعا کردند با ۴۲درصد آرا همین مجلس را چیده‌اند. اما پس از طوفان خیزش انقلابی و بهم خوردن تعادل حکومت و بالا آوردن رازهای مگو، تا بحال از همین مجلس مهندسی شده ۲۶ نفر رد صلاحیت شده‌اند که ۴۰ درصد آنان اهل سنت هستند. در همین مجلس دامنه رقابت به قالیباف و جبهه پایداری رسیده است. آنچنان مضحکه‌ای برپاست که خامنه‌ای عاجزانه به مردمی که از او و جمهوری اسلامی عبور کرده‌‌اند و دعوای حکومتی را به پشیزی نمی‌گیرند، از سر استیصال فتوا بدهد که شرکت در انتخابات واجب شرعی، جهاد عمومی و امتحان الهی و آبروی نظام اسلامی است.

اقتدار فروریخته نظام و عزم مردم برای به زیر کشیدن‌ آن بیش از هروقت دیگر بساط انتخابات مجلس را به مضحکهٔ دعوای درونی حکومت بدل کرده است!

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *