بحران محيط زيست و اعتراضات عمومى- سینا پدرام

بحران محیط زیست و اعتراضات عمومى- سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش خیرگزاریهاى مختلف وضعیت شاخصهای محیط زیست در ایران به مراتب وخیم تر از سالهای گذشته است.

در یک سال گذشته، ساکنین شهرهای مختلف ایران با مشکلات مختلف محیط زیستى، از جمله  آلودگى هوا، ریز گردها ، خشک شدن دریاچه ارومیه  و احتمال استفاده از پسمانده هاى نفتى براى مقابله با پخش نمک در استانهای اطراف این دریاچه، “خشک شدن” تالابهاى مختلف از جنوب تا شمال ایران و هزاران پدیده نامطلوب اکولوژیک دست به گریبان شده اند.

ما در نوشته هاى قبلى به این موضوع اشاراتى داشته ایم و بویژه سعى کردیم نشان دهیم رژیم اسلامى هیچ علاقه اى براى بهبود سلامت محیط زیست براى انسانها و حیوانات در ایران نداشته و نخواهد داشت. دزدسالارى، رانت خوارى، چپاول ثروتهاى طبیعى به عنوان یک منبع درآمد هنگفت براى میلیاردرهاى اسلامى هیچ راهى براى بهبود و سلامت محیط زیست باز نگذاشته است. به این اعتبار، بحران اکولوژیک در ایران با بحران حکومتى گره خورده است.

بارها در حوزه هاى مختلف میشنویم که رژیم اسلامى همه ابعاد زندگى اجتماعى ایران را “سیاسى” کرده است. به عبارت دیگر هر جنبه شخصى و اجتماعى در ایران به موضوعى امنیتى و حکومتى تبدیل شده است و مشکلات اکولوژیک نیز مستثنى نیستند.

آنچه در این بر داشت غایب به نظر میرسد، نقش مردم در “سیاسى” شدن تمامى این جنبه ها است. نقش فعال مردم ایران و اعتراض آنان به مشکلات پدیدار شده در این عرصه هاست که موضوع را همواره براى رژیم “امنیتى” و ضدحکومتى کرده است.

با حاد شدن مشکلات اقلیمى از جمله آلودگى هوا، افت شاخص سلامت محیط زیست، مسئله بحرانى آب تمیز شرب و کمبود آن در بسیارى  از مناطق حتى شهرى، سوزاندن مازوت براى تامین الکتریسیته و به تبع آن بالا رفتن بیماریهاى ریوی، پوستى و سرطانى و لیست بالایى از مشکلات دیگر، پاى اعتراضات مردمى را در ورود به این عرصه گشوده و آنرا به معضل سیاسی تبدیل کرده است .

در خاتمه باید گفت که سازمانیابى مردم در گروها و نهادهاى مختلف “محیط زیستى” بهترین شیوه براى مقابله با سیاستهاى تخریبى رژیم چه در سطح  محلى و چه در سطح کشورى است.  در نوشته هاى بعدى سعى خواهیم کرد تا بعد اقتصادى و اجتماعى بحران اکولوژیک در ایران را بررسى کنیم و به امکان پذیرى بهبود سلامت زیستى بعد از سقوط رژیم اسلامى بپردازیم.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *