افسردگى ميليونى، دستاورد رژيم اسلامى - سینا پدرام

افسردگى میلیونى، دستاورد رژیم اسلامى – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره آمار منتشره از سوی مرکز مطالعات شهرداری که اعلام کرده بود ۹۹.۷ درصد تهرانی‌ها افسرده‌اند، گفت: “متاسفانه رسانه‌ها وارونه جلوه دادند.”

دادن برخى آمار و ارقام شاید براى روشن شدن موضوع لازم باشد.  بر اساس مطالعه ملی بیماری‌ها و آسیب‌ها در ایران، افسردگی، سومین مشکل سلامتی کشور است. افسردگى رایج ترین شکل اختلالات روانى به شمار میرود.

بر اساس داده هاى آمارى و مطالعات مختلف شیوع افسردگى در ایران در طبقات و قشرهاى مختلف متفاوت است و از ۵ درصد تا ٧٣ در صد متغیر مى باشد. افسردگى در میان زنان یک و نیم  برابر بیشتر از مردان است و در جوامع روستایى و شهرهای کوچک به مراتب بیشتر از شهرهاى بزرگ رواج دارد. اختلالات روانى و از جمله افسردگى در تهران و شهرهاى بزرگ علتهای زیادى دارد که بعنوان مثال می توان از مشکلات اقتصادى، آلودگى هوا، ترافیک سنگین، نداشتن اوقات فراغت و تفریح،  نبود و یا کمبود شبکه هاى اجتماعى نام برد.

ایران در صدر جدول غمگین ترین جوامع دنیا قرار دارد. فاکتورهایى مانند رفاه اجتماعى و اقتصادى، وضعیت آموزش و پرورش کودکان، خدمات درمانى، عدم برخوردارى بازنشستگان و پیران جامعه از خدمات اجتماعى و غیره از زمره شاخص هاى  سنجش شادى یک جامعه است. ناگفته پیداست که این فاکتورها براى شهروندان ایران حکم کیمیا را دارد.

افسردگى بخشى از رفتار و واکنش مردم در مقابل ستم اقتصادى فرهنگى و اجتماعى است که به صورت روزمره در این رژیم بازتولید میشود. از این زاویه ادامه حیات رژیم با توجه به بحرانهایى که به مردم تحمیل میکند، به موضوع افسردگى  در جامعه گره خورده است. راه حل منطقى و جواب سر راست به یک معضل  میلیونى  خلاصى از شر رژیم اسلامى و احکام آن در تمامى عرصه هاى حیات اجتماعى  است. از سوى دیگر همکارى و مبارزه مردم براى تثبیت حق و حقوق خود، همیارى مردم در نهادهاى اجتماعى غیر رژیمى  بدون شک در سلامت روانى جامعه نقش خاصى دارد و باید از سوى فعالین جنبشهاى مختلف مورد نظر  قرار بگیرد. افسردگى اگر مشکل  اجتماعى است، راه حل آن نیز باید اجتماعى تلقى شود.

زاکانى و شرکا خود بخش بزرگى از دلایل این افسردگى هستند. بى دلیل نیست که طبق معمول یاوه سرایى میکنند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *