حقوق بشر در "بلاد کفر" و جوامع اسلام زده - حسن صالحی

حقوق بشر در “بلاد کفر” و جوامع اسلام زده – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آندرس برینگ برویک، خونریزترین قاتل کشور نروژ که در سال ٢٠١١ با بمب گذاری و تیراندازی، ٧٧ نفر و منجمله ۶٩  نوجوان را در یک اردوی تفریحی به قتل رساند، از وضعیت حقوق بشر خود در زندان شکایت دارد. او به حداکثر مجازات یعنی ٢١ سال زندان محکوم شده است ( که البته این نوع مجازات بندرت در نروژ استفاده می شود) و در سلول انفرادی بسر می برد. او شکایت دارد که نگهداری وی در زندان انفرادی، ناقض حقوق بشر است. دولت نروژ ادعای وی را رد کرده است و معتقد است وی همچنان خطرناک است و باید در زندان انفرادی بماند. هفت سال پیش هم شکایت این زندانی به مراجع عالی تر از سوی دیوان دادگستری اروپا رد شد.

حالا می پرسید که مگر شرایط وی در زندان انفرادی چگونه است؟ او در یک واحد مسکونی دوبلکس با آشپزخانه، اتاق غذاخوری، اتاق تلویزیون مجهز به کنسول بازی و تجهیزات ورزشی زندانی است.  در نروژ فلسفه مجازات بر اساس انتقامجویی بنا نشده است.  حقوق انسانی خونریزترین قاتلین هم وقتی که محکوم می شوند باید رعایت شود و به شکایات آنها بر طبق موازین انسانی رسیدگی گردد. حالا این را با جمهوری اسلامی مقایسه کنید که توماج  ما را به خاطر چند آواز اعتراضی زندان و شکنجه کرد و وقتی از شکنجه های اعمال شده شکایت کرد دوباره او را با ضرب و شتم دستگیر و روانه زندان کردند. تازه توماج فقط یک نمونه از میان دهها هزار نمونه است.

به آن دسته از مردمانی که از اعدام به دلیل جنایات هولناکی که محکومین به اعدام مرتکب شده اند دفاع می کنند، می خواهم بگویم که نروژ را هم ببینید. نباید به خاطرهیچ جرمی، هر چقدر سنگین، جان انسانی گرفته شود. قوانین قصاص و مجازات اسلامی، قرون وسطایی و بر اساس انتقام استوار است. ما به قوانینی نیاز داریم که بیشتر شبیه نروژ باشد. ما به جامعه ای نیاز داریم که با تولید رفاه و نعمت برای همه، از وقوع جرم پیشگیری کند. جامعه طبعا باد در قبال جرم و جنایت مصون نگه داشته شود ولی نه با اعدام و قتل بیشتر بلکه با اقدامات پیشگیرانه.  نه با انتقام بلکه با این هدف که فرد مجرم دوباره اصلاح شود و به اجتماع بازگردد و البته تا مادامی که برای جامعه تولید خطر میکند باید از آن دور نگه داشته شود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *