از ونکوور تا تهران علیه اعدام! - مصطفی صابر

از ونکوور تا تهران علیه اعدام! – مصطفی صابر

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جمهوری اسلامی بر چوبه های دار استوار است. اینرا همه میدانند؛ و مبارزه علیه اعدام در ایران سال به سال- و این روزها حتی باید گفت روز به روز، گسترده تر میشود.

دو سه هفته پیش در گروه “شنبه های اعتراضی” ونکوور، که منهم افتخار فعالیت در آن را داشته و دارم، این فکر مطرح شد که یک حرکت مشترک علیه اعدام در سطح کانادا برگزار کنیم. با بابک یزدی در تورنتو تماس گرفتیم. او استقبال کرد و سراغ دوستانی نظیر بیژن جلالی از مونترال رفت. آنها هم استقبال کردند. همین شور و شوق اولیه ما را تشویق کرد با فعالین “کمیته علیه اعدام” در سوئد تماس بگیریم. حسن صالحی از مالمو آمد و هرمز رها از استکهلم با این پیشنهاد که “هفته جهانی علیه اعدام” را سازمان دهیم. مینا احدی با دستی پُر از آلمان به همراهی آمد با حمایت شعله پاکروان عزیز؛ و به یکباره موجی از شور و تلاش برای متحد شدن علیه اعدام ها راه افتاد.

در زوم جمع شدیم و زنده و علنی با مردم صحبت کردیم، گروه “ربلز” به کمک مان آمد و در توییتر اسپیس گذاشت. گروه تلگرامی مان راه افتاد از دهها عضو از شهرهای مختلف جهان که با کار شبانه روزی نگار مجری، احسان شربتی، سهیلا دالوند، مژگان کشاورز، آزاده نجات و دوستان زیاد دیگری اکنون به یک ستاد بزرگ مبارزه علیه اعدام در شهرهای مختلف جهان در هفته ۱۳ تا ۲۰ ژانویه  تبدیل شده است.

تا کنون از ۸ کشور و در ۲۷ شهر دنیا تظاهرات هایی برای روز ۲۰ ژانویه سازمان داده شده است. نزدیک ۹۰ گروه و نهاد و حزب سیاسی از این حرکت اعلام حمایت کردند. بالای ۶۰۰ نفر از فعالین و شخصیت های سرشناس ایرانی و غیر ایرانی از این حرکت اعلام حمایت کرده اند. این حمایت ها لحظه به لحظه افزایش میابد و هر آماری که اینجا بدهم تا مطلب به دست شما برسد کهنه شده است. ای کاش در گروه تلگرامی ما بودید تا اینهمه شور و تلاش غرور آفرین نزدیک به ۸۰ فعال خستگی ناپذیر را میدیدید.

نکته جالب این است که این حرکت که از خارج کشور آغاز شد اما ابعاد داخل کشوری هم یافته است. ده نهاد کارگری و مدنی طی بیانیه علیه اعدام ها ابعاد جدیدی به این فعالیت داده اند. گروهی از دادخواهان اعلام اعتراض شنبه تا شنبه کرده اند و به شیوه خود به هفته جهانی علیه اعدام پیوسته اند. جا دارد از تلویزیون کانال جدید در پخش جلسات این کارزار روبه مردم ایران نیز تشکر کنیم.  همه شواهد نشان میدهد که این هفته جهانی علیه اعدام میتواند به حرکت متحدی از ونکوور تا تهران تبدیل شود.

یک نقطه قوت مهم این تلاش بزرگ شرکت و حمایت احزاب سیاسی در آن است. از جمله حمایت قاطع حزب کمونیست ایران (ابراهیم علیزاده) و حزب کمونیست کارگری ایران شایان تاکید است، چرا که میتواند مقدمه ای برای پیوستن دیگر احزاب فعال در کردستان به این حرکت و شکل دهی فراخوان به اعتصاب عمومی در کردستان باشد.

کوتاه آنکه اگر هنوز به این کارزار جهانی نپیوسته اید، ما مشتاق فشردن دست همکاری و همراهی شما هستیم!

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *