تأیید دوباره حکم زندان حمید نوری: پیروزی جنبش دادخواهی - سهیلا دالوند

تأیید دوباره حکم زندان حمید نوری: پیروزی جنبش دادخواهی – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دادگاه عالی استکهلم سوئد برای دومین بار، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند درخواست فرجام‌خواهی حمید نوری که در بهمن‌ماه توسط خانواده‌اش تنظیم شده بود، را نپذیرفت و بار دیگر حبس حمید نوری به جرم جنایت جنگی در سطح بین‌الملل و قتل را تأیید کرد.

حکم حبس ابد بالاترین مجازات در قوانین سوئد است. دادگاه استکهلم روز ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۳ حمید نوری دادیار سابق قوه قضائیه را به دلیل مشارکت در اعدام‌های زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، به حبس ابد محکوم کرد. این دادگاه ۹ ماه به طول انجامید که در ۹۲ جلسه برگزار و ۳۴ شاکی و ۲۶ شاهد در آن شهادت دادند.

رد درخواست مجدد فرجام‌خواهی حمید نوری از طرف دیوان عالی سوئد، برای جنبش دادخواهی دستاوردی بزرگ علیه حکومتی است که چهار دهه با چوبه‌های دارش به زندگی نکبت‌بار و سراسر جنایت‌کارش، ادامه داده. تأیید حکم دوباره حمید نوری این پیام را به جنبش دادخواهی رساند و به همه مردم نشان داد که می‌توان این حکومت به‌شدت ضدانسانی و دیکتاتور و آدم‌کش را به میز پای محاکمه کشاند و زنگ خطر را برای سران رژیم اسلامی از ابراهیم رئیسی، از عوامل اصلی اعدام‌های سال ۶۷ تا قاضی‌های مرگش، از جمله محمد مقیسه نماینده وزارت اطلاعات در هیئت صادرکننده احکام اعدام در زندان‌های اوین و گوهردشت در و سیروس شیخ‌پور قاضی در زندان اوین در سال ۱۳۶۷، به صدا درآورده است. این جانیان راه فراری از دادگاه‌های بین‌المللی ندارند و تک‌تک آنها باید در مقابل تمام جنایت‌هایشان و تمامی زنان، مردان و کودکانی که حقوق پایه‌ای آنها هر روزه پایمال شده است، جوابگو باشند.

شکوه و قدرت محکومیت حمید نوری در واقع جلوه‌ای از محکوم‌شدن رژیم اسلامی است و محکومیت رژیم در زمانی که هنوز بر سر کار است اهمیت این پیروزی را صدچندان می‌نماید. این در خود یک پیروزی به‌یادماندنی در تاریخ جنبش دادخواهی و مبارزات مردم علیه جمهوری اسلامی است.

دنیا را باید برای سران حکومت طناب‌های دار، فقر، چپاول و جنایت اسلامی کوچک و پرهزینه کرد و تک‌تک آنها را در دادگاه‌های بین‌المللی به محاکمه کشید. نه فراموش خواهیم کرد و نه خواهیم بخشید.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *