گرانی و اقتصاد دستوری - سینا پدرام

گرانی و اقتصاد دستوری – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های ایران معاون اول رئیسی، محمد مخبر در نشستی که با نمایندگان شماری از اصناف و اتحادیه‌ها داشت اقرار کرد که دولت بر قیمت‌ها هیچ نظارت ندارد و “نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها صرفاً با اقدامات دولتی و برخوردهای تعزیراتی ساماندهی نمی‌شود”. وی همچنین گفت که دولت از بازاریان انتظار دارد “به‌ویژه” در نوروز و ماه رمضان، نسبت به نظارت و کنترل قیمت‌ها توجه جدی داشته باشند.”

نرخ تورم ۴۵ درصدی، بالارفتن ۱۴۵ درصدی قیمت اجناس اولیه ظرف ۳ سال گذشته، افزایش جهشی دلار، طلا و دیگر ارزهای خارجی ظرف چند روز گذشته و در چند سال اخیر از موضوعات هر روزه مطبوعات ایران قلمداد می‌شود. به نظر می‌رسد که سیاست “فقیر سازی” و شوک‌های اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در سیاست اقتصادی رژیم اسلامی یا دولت جمهوری اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌دار ایران را تشکیل می‌دهد.

اینکه قیمت، مزد و نرخ استثمار در ایران تابع چه رابطه و دینامیسمی عمل می‌کنند در حصول این نوشته کوتاه نیست؛ ولی به شکل مجمل می‌توان اثبات کرد که تورم و گرانی و یا آنچه که امروز به‌عنوان بحران اقتصادی نام بوده می‌شود، حاصل روند یک سیستم سرمایه‌دارانه ورشکسته در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی است. دلایل این ورشکستگی در مورد خاص حکومت اسلامی در ۴۵ سال گذشته ناشی از جایگاه سیاسی و اقتصادی این رژیم در سیاست منطقه‌ای و اقتصاد جهانی است.

عوامل عدیده دیگری در افزایش نجومی قیمت‌ها دخیل هستند که از رابطه مردم با حکومت و یا به عبارت بهتر “عدم وجود اعتبار سیاسی” در میان مردم می‌توان نام برد. انقلاب و بحران سیاسی ناشی از آن در چند سال گذشته، تمامی راه‌حل‌های “اقتصادی” را به بن‌بست کشانده است. استیصال رژیم در حل این بحران‌ها بیانگر اعترافات این‌گونه دست‌اندرکاران رژیم است.

دزدسالاری اقتصادی رژیم اسلامی ریشه عمیقی در این واقعیت دارد که رژیم اسلامی هرگز نتوانست خود را به‌عنوان یک رژیم “سیاسی” باثبات به مردم تحمیل کند. فقیر سازی سیستماتیک اقتصادی به‌عنوان مستأصل کردن مردم در عرصه “سیاست” به عبارت ساده‌تر مشغول کردن ذهن مردم و تحمیل “راز بقا” فقط می‌تواند در صورتی جواب دهد که موضوعات اساسی مانند آگاهی طبقاتی، تحزب، سازمان‌یابی و غیره از جامعه حذف شده باشد.

مردم ایران امروز درست در جهت عکس این سیاست‌ها پیش رفته‌اند. انقلاب زن زندگی آزادی نشان داد که “آگاه طبقاتی” در ایران در بطن جامعه سوژه انقلاب را نهادینه کرده است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *