گرامیداشت روز جهانی زن با یاد مهساها - شهلا دانشفر

گرامیداشت روز جهانی زن با یاد مهساها – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هشت مارس امسال مهر انقلاب زن زندگی آزادی را بر خود دارد. گرامیداشت این روز به یاد مهساها و ساریناها و نیکاها و جان‌باختگان انقلاب سرسخن بیانیه‌های این روز است. من هم هم‌صدا با آنان هشت مارس را به مهسا امینی تقدیم می‌کنم و با گرامیداشت یاد همه این عزیزان روز جهانی زن را شادباش می‌گویم.

تحرکات برای گرامیداشت این روز گسترده است و ابعادی اجتماعی دارد. جمعی از زنان در تهران با سرودخوانی و انتشار بیانیه “از ۸ مارس (روز جهانی زن) تا انقلاب” و با هشتگ #زن_زندگی_آزادی اعلام داشتند که یک‌قدم هم به عقب برنخواهند گشت.

۱۶ اسفند در سنندج جمعی از فعالین حقوق زنان در آرامستان بهشت “محمدی” مزار جان‌باختگان انقلاب را گل‌باران کردند. همچنین گروهی دیگر از زنان، با حرکت به سمت کوه ” آریز”، روز جهانی زن را در آنجا گرامی داشتند.

پیام‌های بسیاری توسط زنان معترض و اکتیویست‌های اجتماعی منتشر شده و همچنین تشکل‌ها و نهادهای مختلف به استقبال این روز آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی رفته‌اند. ندای زنان ایران در بیانیه “هشت مارس رمز تحکیم انقلاب مهسا و دستاوردها” روز جهانی زن و بی‌حجابی سراسری را راهی برای پیشروی و قدرت‌بخشیدن به انقلاب دانسته و بر اتحاد حول شعار “زن زندگی آزادی” تأکید می‌کند. فراخوان آن به بی‌حجابی سراسری، رقص و شادی خیابانی، نصب عکس جان‌باختگان انقلاب و فریاد متحدانه زن زندگی آزادی در تجمعات و شعارهای شبانه است.

نهاد دادخواهان، هشت مارس را به یاد عزیزان جان‌باخته که با فریاد زن زندگی آزادی، اولین انقلاب زنانه تاریخ را آغاز کردند گرامی داشته و آن را روز مادرانی می‌خواند که با فریاد نه می‌بخشیم نه فراموش می‌کنیم دادخواه‌اند.

شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت این روز را با تجدید عهد با اهداف جنبش زن زندگی آزادی و یاد همه جان‌باختگان انقلاب گرامی می‌دارد. شورای کارگران ارکان ثالث کارگران را در مبارزه با تبعیض و بی‌حقوقی و بی تأمینی در کنار زنان معترض و سایر جنبش‌های مطالباتی دانسته و بر شعار #زن_زندگی_آزادی و تجدید عهد با آن تأکید می‌کند.

کانون نویسندگان ایران از زنان شجاع در زندان‌ها یاد می‌کند. اتحاد بازنشستگان با اشاره به مبارزات بی‌وقفه زنان از انقلاب ۵۷ تا کنون بر سر باز نایستادن این موج می‌گوید و شورای بازنشستگان ایران تأکیدش بر عدم بازگشت به قبل و پیشروی آگاهانه جامعه برای حفظ دستاوردهایش است و می‌نویسد: خیابان را ترک نخواهیم کرد، آینده از آن ماست.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *