اخبار خیزش و اعتراضات در ایران-ادامه اعتراضات و اعلام همبستگی ها در خارج -تنظیم اخبار از تیم ژورنال

مندرج در ژورنال شماره ۲۳۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اخبار خیزش و اعتراضات در ایران

دیشب  اجتماع بزرگی از زنان و مردان در بندر عباس  با شعار مرگ بر دیکتاتور در خیابانها شکل گرفت.

در تهران در محلات مختلف مردم در خیزش و اعتراضات شبانه شرکت کرده و علیه رژیم و خامنه ای شعار میدادند. در برخی مناطق تهران و منجمله در خیابان ولیعصرجوانان معترض تا ساعتی بعد از نیمه شب، تا صبح امروز چهارشنبه، در خیابان  حضور داشتند. خودروها مسیر عبور نیروهای سرکوب را مسدود میکردند. در برخی مناطق تهران از ساختمانها و مجتمع های مسکونی شعارمرگ بر دیکتاتور داده میشد. شعاردهی های شبانه همچنان ادامه داشته است.

گوهردشت کرج شاهد حضور مردم با شعار علیه خامنه ای بود. در مشهد، سنندج، سقز و دیواندره هم اعتراضات ادامه داشته و تجمعات با شعار مرگ بر دیکتاتوربرگزار شد.

اعتراضات دانش آموزان:

دیروزتظاهرات دانش آموزان همچنان ادامه داشت. دانش آموزان جه در مدرسه و چه د رخیابان در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند.ویدیوهایی از اعتراضات دانش آموزان دختر در مارلیک و فردیس کرج، تهران، مریوان، سنندج و سقز منتشر شده است. همچنین گروهی از دانش آموزان پسردر باغ فیض تهران و گوهردشت کرج اعتصاب کرده و از مدیر و ناظم هم میخواهند که با آنها همراهی کنند. در یکی از مدارس در پاسخ اعتراضات دانش آموزان، مسولین مدرسه از یک بسیجی میخواهند که برای آنها سخنرانی کند. دانش آموزان روبروی او ایستاده و شعار می دادند بسیجی برو گمشو.

طبق خبر کانون شوراهای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان ایران، گروهی از آموزگاران در استان فارس از ادامه اعتصابات حمایت کردند. همچنین اعتصاب و اعتراض در شهرهای سقز و سنندج در جریان است.

جمهوری اسلامی مجبور شد که شروین حاجی پور خواننده ترانه “برای” را البته با سپردن وثیقه ازاد کند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تداوم خیزش‌های مردمی در سراسر کشور، بیانیه ای صادر کرده است. در بخشهایی از این بیانیه چنین آمده است: ” این مبارزه، مبارزه ما کارگران است و باید آنرا به سرعت از خیابان‌ها به مراکز کار خود گسترش دهیم. اعتراضات مردمی که پس از قتل حکومتی مهسا امینی آغاز شد، به فوریت در سراسر کشور گسترش یافت و به جنبشی عظیم علیه کل مناسبات ضد انسانی موجود تبدیل شد در انتهای بیانیه نوشته شده: “این جنبش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های خونبار و غیرقابل جبران از سوی حکومت، باید در کمترین زمان ممکن به پیروزی برسد و این میسر نیست مگر با به میدان آمدن متحدانه ما کارگران در تمامی مراکز مهم تولیدی کشور. چشمان مهسا و همه دختران و پسران نوجوان و جوان کتک خورده و در خون غلطیده ایران و دانشجویان و همه انسانهای آزادیخواه بدستان توانمند ما کارگران است.”

ادامه اعتراضات و اعلام همبستگی ها در خارج

دیروز سه شنبه در فرانکفورت و استانبول و هلند  و فرانسه و کانادا ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی دست به تظاهراتهای بزرگی زدند.

همچنین خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی در هزارمین روز انهدام پرواز پی‌اس۷۵۲ بر اثر شلیک موشک‌های سپاه در مقابل پارلمان کانادا در اوتاوا تجمع کردند و علیه جمهوری ‌اسلامی شعار سر دادند. در این مراسم  حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده های جانباختگان ئرواز اوکراینی، خواستار اخراج عوامل وابسته به حکومت و خانواده هایشان از کانادا شد.

سندیکاهای کارگری فرانسه در همبستگی با اعتراضات مردم در ایران بیانیه مشترکی صادر کردند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده: ” ما سرکوب معترضان را به شدت محکوم می‌کنیم و از حکومت ایران می‌خواهیم که فوراً و بدون قید و شرط همه معترضان بازداشت شده و هم چنین مدافعان حقوق بشر، مبارزان سندیکاهای کارگری، فعالان دانشجویی، روزنامه‌نگاران و غیره را آزاد کند. به ویژه ما از حق اساسی زنان در صاحب اختیار داشتن بدنشان و لغو قانون حجاب اجباری و همچنین کلیه قوانین مردسالارانه جاری حمایت می کنیم.”

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ خطاب به جمهوری اسلامی نامه اعتراضی نوشته اند که رونوشت آن برای رییسی و سفارت رژیم در اسلو هم فرستاده شده. د راین نامه آمده: ” کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ به نمایندگی از بیش از ۹۷۰ هزار کارگر در نروژ، سرکوب وحشیانه اعتراضات سراسری توسط حکومت ایران بدنبال قتل مهسا امینی توسط پلیس را محکوم می کند.”

۱۲۴ برنده جایزه نوبل در رشته‌های گوناگون، با امضای مشترک و طی نامه ای نوشتند: “از اقدامات شجاعانه مردم ایران حمایت می‌کنند و در مبارزه‌ برای رسیدن به عدالت، آزادی و حقوق بشر، به آنان می‌پیوندند.” امضاکنندگان این نامه همچنین خشونت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه زنان و معترضان را محکوم کردند.

برندگان جایزه نوبل در نامه خود همچنین اضافه کردند: “ما به عنوان برندگان جایزه نوبل، صدای خود را به محکومیت جهانی اقدامات منجر به مرگ مهسا امینی و سرکوب به دست گشت‌های خیابانی پلیس اخلاق ایران که قانون پوشش اجباری را اعمال می‌کنند، اضافه می‌کنیم.” امضاکنندگان این نامه همچنین خواستار حذف کلیه قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان و پایان دادن به خشونت دولتی علیه معترضان و آزادی بازداشت شدگان شدند.

برندگان نوبل همچنین از جامعه بین‌المللی خواستند از مردم ایران حمایت کند و دولت جمهوری اسلامی را در قبال تعهدات بین‌المللی حقوق بشری خود مسوول بداند.

ابیر الصحلانی، عضو حزب مرکز سوید و نماینده در پارلمان اروپا در حمایت از زنان ایران و ستایش شجاعت آنها، موهای خود را در صحن پارلمان قیچی کرد. او به تندی از مسول امورخارجی پارلمان اروپا انتقاد کرد و گفت این شجاعت زنان بر تو اثر نگذاشت و از فرصتی که در مجمع عمومی سازمان ملل برای اعلام موضع در مورد وضعیت زنان در ایران داشتی، استفاده نکردی. او گفت من بشدت عصبانیم.

دانشجویان دانشگاه یو بی سی در ونکور کانادا در حمایت از مردم ایران دست به راهپیمایی باشکوهی زدند و با شعارها و پوسترهایی که در دست داشتند همبستگی خود را با مردم ایران اعلام کردند. این حرکت سرآغاز حرکتی مهم است که میتواند و باید در سطح جهان همه گیر شود. زنان و مردم ایران بپاخاسته اند تا حکومت آپارتاید جنسیتی در ایران را مانند رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی پایان دهند. مردم آزاده جهان در دهه هشتاد میلادی خیابان های شهرهای بسیاری را در اروپا، آمریکا و دیگر شهرهای جهان تصرف کردند، راهپیمایی ها، میتینگ ها و تظاهرات های بزرگی در حمایت از مبارزه مردم آفریقای جنوبی براه انداختند و نقش برجسته ای در پایان دادن به یک لکه ننگ تاریخ بشر ایفا کردند. امروز وقت آن است که نقش خود را در همبستگی با زنان و مردم بپاخاسته در ایران برای پایان دادن به ننگ دیگری یعنی حکومت آپارتاید جنسیتی ایفا کنند.

دانشگاه شهر گوتنبرگ سوید در یک اطلاعیه رسمی، خشونت علیه دانشجویان دانشگاه شریف را محکوم کرده و نوشت که در کناردانشجویان هستند.

کارولا هگکویست، خواننده معروف سویدی، در یک ویدیو و با گفتن زن زندگی آزادی بزبان فارسی، از مبارزات زنان ایران و حقوق حقه آنها حمایت کرد.

وزیر امور خارجۀ فرانسه، در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان پارلمان در مورد نحوۀ واکنش دولت  فرانسه به مبارزات مردم در ایران، یادآوری کرد که کاردار جمهوری اسلامی چهار روز قبل احضار شده و اعتراض فرانسه را دریافت کرده است. او همچنین گفت که مسئولان رژیم اسلامی باید بدانند که ممکن نیست از یک سو تظاهرکنندگان را بکشند و از سوی دیگر فرزندان خود را به کشورهای اتحادیه اروپا بفرستند. او همچنین از احتمال انسداد اموال مسئولان رژیم در اتحادیه اروپا سخن گفت.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *