سران جمهورى اسلامى و دیوان کیفرى بین المللى – جلیل جلیلى

مندرج در ژورنال شماره ۳۷۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

تلویزیون آى تى وى انگلستان در برنامه خبرى ساعت ١٠ شب ١٩ مارس در گزارش ویژه اى بمناسبت ششمین ماه کشته شدن مهسا امینى، اعلام کرد که خانواده مهسا خواهان به محاکمه کشیده شدن مقامات جمهوری اسلامی از طرف دیوان کیفری بین‌المللی شده اند. بنا به این گزارش، عرفان مرتضایى پسرخاله مهسا، که هم اکنون در آلمان زندگى میکند و خود مورد تهدید مقامات جمهورى اسلامى قرار گرفته است، میگوید که خانواده مهسا تهدید شده اند که در صورت مصاحبه با خبرگزاریها آنچه بر سر دخترشان آمد میتواند به سر پسرشان هم بیاید.

در این گزارش علاوه بر شیوه به قتل رسیدن مهسا به این نکات هم اشاره شد که چگونه مرگ یک دختر ٢٢ ساله پرنشاط به جنبشى دامن زد که شش ماه است ادامه دارد؛ جنبشى که اگر امروز و فردا به سرنگونى حکومت منجر نشود مطمئنا به این زودیها تحلیل نخواهد رفت چرا که اندیشه اى را که یک نسل جسور به آن باور دارد نمیتوان در قفس کرد.

ولى اهمیت این گزارش بیش از هر چیزى طرح شکایت خانواده مهسا از رهبران جمهورى اسلامى و خواست آنها از دادگاه کیفرى بین المللى براى به محاکمه کشیدن مقامات جمهورى اسلامى است. این میتواند، در کنار پرونده شکایت خانواده هاى قربانیان پرواز پى اس ٧۵٢، پرونده کیفرى دیگرى در سطح بین المللی علیه جمهورى اسلامى باز کند. طرح چنین شکایت هایى و درخواست از دادگاه هاى بین المللى براى رسیدگى به این پرونده ها میتواند هم موجب متحد شدن، همصدا شدن و متشکل شدن خانواده هاى جانباختگان شود و سران حکومت اسلامى را در مخمصه بیشترى قرار دهد و هم جبهه دیگرى را که در سطح بین المللى خواهان بایکوت جهانى جمهورى اسلامى و اخراجش از مجامع بین المللى است، تقویت کند.

زنده باد انقلاب زن زندگى آزادى

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *