تعیین حداقل دست‌مزد و فروپاشی اقتصادی – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۳۷۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دستمزد کارگران ایران به اندازهٔ نصف نرخ تورم افزایش یافت. پس از برگزاری چندین جلسه، سرانجام شورای عالی کار در آخرین روز سال میزان افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال آینده را “۲۷ درصد” اعلام کرد.

مانند روزهای پایانی هر سال باز هم شاهد تعیین حداقل دست‌مزد و بحث‌های پیرامون آن هستیم. همواره یکی از شاخص‌های افزایش دست‌مزدها مطابقت آن با نرخ تورم است. در حکومت اسلامی هرگز این دو پارامتر با هم هم‌خوانی نداشته است اما با نرخ تورمی که در حال حاضر شاهد آن هستیم این اختلاف به بیشترین سطح خود رسیده است تا جایی که همین حالا نرخ تورم دو برابر افزایش دست‌مزدها است و با این روند صعودیِ نرخ تورم تردیدی نیست که در سال آتی این اختلاف بسیار بیشتر از این نیز خواهد شد.

اقتصاد ایران نه تنها در عمل و کارکرد روزانه خود که حتی روی کاغذ و در یک نگاه اجمالی، اقتصادی فروپاشیده است. وقتی دست‌مزد پایه را پنج میلیون و ۳۰۸ هزار تومان اعلام می‌کنند و میزان خط فقر حدود ۲۰ میلیون تومان است، دیگر نه نیازی به کنکاش و آمار بیشتری هست و نه اقتصاددانانی که این وضعیت را تشریح کنند. همه چیز مثل روز روشن است. این دست‌مزد تعیین‌شده زیر خط بقا قرار دارد، خط فقر پیشکششان!

اما مردم ایران بدون این آمار و ارقام هم هر روز شاهد کوچک‌تر شدن سفره‌های خود و رانده شدن به زیر خط بقا هستند. برای توضیح پدیده فقر، مردم بهترین محک و میزان هستند. به همین دلیل است که یکی از مهم‌ترین خواست‌های انقلاب جاری، رفع مشکلات معیشتی اکثریت عظیم جامعه است. این را مردم بارها در شعارهای خود به‌درستی اعلام کرده‌اند.

درحالی‌که هیچ‌گونه چشم‌انداز و کورسوی امیدی برای تغییر این شرایط تحت حاکمیت جمهوری اسلامی وجود ندارد و خودِ سران حکومت هم این را بارها اعلام کرده‌اند و شرایط هم هر روز رو به وخامت می‌رود، برای مردم روشن است که حل مشکلات اقتصادی تنها از راه انقلاب و سرنگونی حکومت می‌گذرد. مانند بسیاری از مشکلات دیگر که تنها جوابش همین است و ریشه در حاکمیت اسلامی دارد. جامعه این حقیقت را با گوشت و پوست خود دریافته است و هیچ توهمی در این مورد وجود ندارد. با اعلام رقم حداقل دست‌مزدی عادلانه و مکفی از سوی نهادهای کارگری، معلمان و بازنشستگان و سایر حقوق‌بگیران می‌توان سال جدید را به نقطه پایانی برای فقر و سرکوب و بی‌عدالتی و نماینده همه این‌ها یعنی جمهوری اسلامی تبدیل کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *