سال نو و روزه خوارى سیاسى – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۳۷۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مجتبی توانگر، نماینده تهران، در توئیتی از اظهارات اخیر هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور انتقاد کرد و نوشت که او با گفته‌هایش “برای دشمن دستور کار جدید تعریف کرده” و باید “به‌زودی منتظر ویدیوهایی باشیم که عده‌ای دارند در ملأعام و به‌صورت واضح و علنی روزه‌خواری می‌کنند، فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند.”

مضحکه در پس هر سیاست رژیم پرسه میزند. رژیمى که ملعبه و بهانه هاى سرکوب خود را از مضامین و خرافه هاى مذهبى به عاریًت گرفته است، با شروع هر کدام از این رسومات پوچ، به رعشه میافتد. هاج و واج میمانند که چه شکرى تناول کنند، که گَند نزند.

روزه مذهبى، در سطح فردى، نوعی خود آزاری است که هر سال میلیونها انسان را به اختلالات گوارشى مبتلا میکند. “تنبیه آسمانى” است با “ابزارهاى زمینى”. به مانند هر رسم مذهبى، بنده مفلوک در مقابل خداىِ روان پریش و قلچماق، باید به خاک بیافتد و قربانى شود، وگرنه عقوبات سخت ترى را باید به انتظار بنشیند.

در سطح سیاسى و اجتماعى، روزه اجبارى چه در دوره سلطنت پهلوى و چه در دوره جمهورى اسلامى، ابراز سرکوب و تحکیم ایدىًولوژى حکومتى بوده و هست و درست به این اعتبار هر زمان چه در سطح فردى و چه در سطح اجتماعى از جانب شهروندان به چالش کشیده شده است.

امروز اما دوره انقلاب زن زندگى آزادى است. دوره اى که هر چالشى به یک اعتراض اجتماعى منجر میشود. دستپاچگى، زبونى و سر در گمى رژیم این بار از جنس دیگریست. روزه خواری امسال، در شکل اعتراض و در شکلٍ علنى- اجتماعى حمله مستقیم به موجودیتِ این جانیانِ خرافه پرور است.

در روزهای گذشته احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی کشور و رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی نیز درباره “برخورد با روزه‌خواری” هشدار داده بودند. به عبارت بهتر، خرفت ترین عناصر رژیم نیز، فهمیده اند، که در کنار روسرى سوزان و عمامه پرانى، روزه خوارى اعتراضى و علنى، به انتظارشان نشسته است. امرى که فرسودگى هر چه بیشتر ارگان سرکوب رژیم را برملا خواهد کرد.

“سیاسی وامنیتی‌کردن روزه‌خواری” ربطی به هاشمی گلپایگانی ندارد، در حکومتهایی که خرافه، مبنا و بهانه سرکوب شان را تشکیل میدهد، هر اقدام مستقیمِ جامعه سیاسى و امنیتى است. باید منتظر ابتکارات مردمى در شکستن این ناهنجار رژیم باشیم. سال جدید با روزه خوارى بر همگان مبارک. بدون شک انقلاب، اعجاز مى آفریند چرا که شجاعت فضیلت انقلاب است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *