دلار ۵۵ هزار تومانی و اَبَرتورم – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در ادامه روند صعودی نرخ دلار در بازار ایران قیمت هر یک دلار آمریکا در دهمین روز از سال ۱۴۰۲ دوباره به رقم ۵۵ هزار تومان نزدیک شده و یک کارشناس اقتصادی جمهوری اسلامی هشدار داده‌ است که چنانچه “شوک مثبت به اقتصاد وارد نشود” ایران “در آستانه اَبَر‌تورم” خواهد بود.

در ابتدا پدیده شوک مثبت را بررسی کنیم. در همه جای جهان وارد کردن شوک مثبت به اقتصاد، شوک درمانی، با تهاجم به سطح معیشت و زدن از رفاهیات جامعه شروع می شود. این یک اصل برای نظام سرمایه داری است که برای خروج از بحران اقتصادی دستمزدها منجمد و خدمات درمانی و بهداشتی محدودتر خواهد شد و قیمت مواد خوراکی و ترانسپورت و … افزایش خواهد یافت.

“شوک مثبت” مورد نظر اقتصاددانان در خدمت حکومت اسلامی در ایران هرگز و در هیچ زمانی حتی برای یک لحظه نیز قطع نشد. طی ۴۴ سال گذشته مدام چنین “شوک مثبتی” زندگی مردم را به قهقرا برده تا جایی که در حال حاضر بخش معینی از مردم مجبور به پیدا کردن غذا در سطل زباله هستند. وضعیت بهداشت و درمان و دیگر مایحتاج رفاهی برای برخوردار بودن از یک زندگی انسانی، دیگر لازم به ذکر نیست.

جناح حاکم جمهوری اسلامی، از دولت تا مجلس در همراهی با قوه قضاییه برای ادامه حیات یک راه حل کلاسیک و دائمی دارد. در داخل، تکیه بر نیروی نظامی سرکوبگر و زندان و دستگیری و اعدام. در بُعد جهانی نیز کوبیدن بر طبل تروریسم و تکرار ملال آور مبارزه با شیطان بزرگ. این راه حل، سالهای طولانی است که دیگر جواب نمی دهد. جامعه وارد فاز انقلاب شده است و طی شش ماه گذشته بیش از همیشه موجودیت رژیم در خطر است.

راه حل دوم “درون حکومتی” برای برون رفت از این وضعیت، پایین کشیدن فتیله “مبارزه با شیطان بزرگ”، تنش زدایی در منطقه و نزدیکی سیاسی به غرب، و البته همچنان تاراج زندگی  و سرکوب مردم در داخل است. این نظریه شکست خورده می خواهد با عادی کردن اوضاع و تنش زدایی، گشایش اقتصادی راه بیندازد تا به این ترتیب سرمایه خارجی وارد بازار ایران شده و در بخش صنعت و پتروشیمی و … سرمایه گذاری شود. ورود به این استراتژی یعنی پایان فلسفه وجودی این رژیم و به این دلیل از نظر سیاسی حکم خودکشی برای این حکومت را دارد.

برای پایان دادن به این اَبَر تورم اقتصادی و دیگر بحرانهای همه جانبه تنها یک راه حل وجود دارد که جامعه طی شش ماه گذشته درگیر آن است. انقلاب تنها راه حل ممکن برای رسیدن به آزادی، رفاه و برابری است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *