فرشته نجات در اسرائیل – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۳۹۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

داستان دو خصم که عاشقانه همدیگر را دوست دارند کمتر شنیده شده است. اما این وصف حال دولت های حاکم بر اسرائیل و جنبش اسلامی در فلسطین و لبنان است.

از اوایل هفته گذشته که ارتش اسرائیل به مسجد الاقصی در بیت‌المقدس یورش برد، یک بار دیگر شعله های جنگ و کشتار ویرانگر در این خطه از جهان بالا گرفت. دو طرف با بکارگیری همه نیروی نظامی به سوی هم آتش گشوده اند و هر دو سوی این جنگ بی سرانجام، انگشت اتهام این دور جدید از موشک باران و کشتار مردم را به سوی آن دیگری نشانه گرفته اند. این داستان دهه ها ادامه دارد.

در اسرائیل طی دو ماه گذشته صد ها هزار نفر علیه دولت دست راستی – فاشیستی نتانیاهو به میدان آمده اند. مردم اسرائیل برای عقب راندن این ارتجاع، یکپارچه و متحد دست رد به سینه حاکمان زده و به این معنا مسبب بزرگترین بحران سیاسی علیه دولت و احزاب فاشیستی- مذهبی شدند. دولت اسرائیل به یک دشمن خارجی نیاز داشت و این دشمن دم دست نیرویی غیر از جنبش اسلامی در فلسطین و لبنان نیست. با هر آتشباری و بسیج نیروی ذخیره و ایجاد فضای جنگی، یک بار دیگر دولت اسرائیل به مردم هشدار داد که درگیر جنگ هستیم و به این دلیل خواهان پایان یافتن اعتراضات و اعتصابات شد. با وجود تشدید نگرانی‌های امنیتی پس از دو حمله مسلحانه روز جمعه جریانات اسلامی در خاک اسرائیل، هزاران اسرائیلی روز شنبه به تظاهرات گسترده علیه برنامه‌های بنیامین نتانیاهو برای “اصلاحات” قضائی در اسرائیل پیوستند. هوشیاری مردم اسرائیل نتیجه دهها سال تجربه آنان است.

در جبهه مقابل، جنبش ضد بشری اسلامی ایستاده است که دقیقا با همین منطق زندگی مردم در فلسطین و لبنان را به گروگان گرفته و با هر آتش اسرائیل علیه خواستهای رفاهی و معیشتی مردم شمشیر می کشد و مخالفین را به همدستی با دشمنان ” ملت و امت اسلامی” متهم کرده و دست به بگیر و ببند و ارعاب می زند.

پایان این خانه خرابی ها و این وضعیت مداوم جنگی با تشکیل کشور فلسطین ممکن می شود. شرایطی که “فرشتگان” بهانه ای برای ادامه جنگ و دشمن تراشی بیهوده نداشته باشند و مردم بتوانند در شرایط مساعد تر وارد نبرد با دشمنان حاکم شوند و حق خود را از زندگی طلب کنند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *