پرونده‌ای باز در پیشگاه مردم ایران – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۳۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

پس از۴۰ ماه که جمهوری اسلامی در جنایتی عامدانه هواپیمای مسافربری اوکراینی را سرنگونی کرد و جان عزیز ۱۷۶ نفر را گرفت اکنون رژیم بنا به حکم رای یک دادگاه نظامی فرمایشی چند نفری را به دلیل آنچه که “خطای ناشی از جهل” قلمداد شده است به زندان محکوم کرده است!

حکم این دادگاه در شرایطی صادر می شود که گروه بزرگی از خانواده های کشته شدگان پرواز پی اس ۷۵۲ اوکراینی شکایت خود را به دلیل “عدم صلاحیت” دادگاه های جمهوری اسلامی در رسیدگی به این پرونده پس گرفته بودند.

از همان ابتدا معلوم بود که دادگاهی که جمهوری اسلامی برای رسیدگی به این جنایت تشکیل می دهد نتیجه اش چه می شود. ده نفری را، بدون آنکه هویت آنها اعلام شود، محکوم کردند تا اسامی متهمین اصلی را لاپوشانی کنند. اما همه می دانند که متهمین اصلی این جنایت هولناک، عامدانه و تروریستی مشخصا خامنه ای و سران سپاه هستند. این حکمی بود که دادگاه عالی ایالت انتاریو در رسیدگی به پرونده شلیک به هواپیمای پرواز ٧۵٢ صادر کرد  و بطور قطع هر دادگاه بی طرف دیگری نیز صادر خواهد کرد.

انجمن خانواده های جانباختگان این پرواز در واکنش به رای این دادگاه فرمایشی گفته اند:

”پرونده‌ جنایت پرواز پی‌اس۷۵۲ پرونده‌ای باز در پیشگاه مردم ایران است اما مسوولیت از شانه‌ی چهار دولت درگیر که شهروندان خود را از دست داده‌اند کم نخواهد شد.”

پرونده سرنگونی جنایت پرواز پی‌اس۷۵۲ بنا به درخواست چهار کشور کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین به دادگاه لاهه برده می شود و قرار است که این چهار کشور شکایت خود را در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳  بطور رسمی در دیوان بین المللی دادگستری ثبت کنند. دادگاه لاهه معتبرترین دادگاه بین المللی است که تاکنون شماری از مقامات جنایتکار دولتها را محاکمه کرده است. یکی از خواسته هایی که در بطن انقلاب زن زندگی آزادی مطرح شد قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی است که بدون شک توفیق در این امر، زمینه را برای تداوم دادخواهی خانواده های جانباختگان پرواز پی اس ۷۵۲ نیز هموار خواهد کرد.

اما حتی اگر تلاش برای محکومیت جهانی جمهوری اسلامی به دلیل انجام این جنایت هولناک با دست انداز سازش و مماشات دول غربی هم روبرو شود ما هرگز از پای نخواهیم نشست و با نابودی جمهوری اسلامی،  خامنه ای و سران و  دیگر جلادان جمهوری اسلامی را به جرم جنایت بیشمارشان علیه مردم ایران و منطقه به داگاههای مردمی خواهیم سپرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *