حمایت خارجی در سایه نبرد داخلی- کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۳۹۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حمایت های جهانی از یک انقلاب بسیار حیاتی است. اینکه چگونه ممکن است جهان را در حمایت از یک انقلاب تشویق و ترغیب کرد به عوامل زیادی بستگی دارد. به سرفصل چند مولفه اشاره می شود.

۱- افکار عمومی جهانی:

افکار عمومی در جهان یک فاکتور بسیار با اهمیت در زنده نگهداشتن یک انقلاب است. اینکه چگونه با جامعه جهانی و افکار عمومی جهانی روبرو می شویم، نکته تعیین کننده و ظریفی است. ماهیت خبر رسانی و تبلیغات البته جدا از محتوای یک انقلابِ در جریان نیست. محتوا، خواست و هدف انقلاب جاری در ایران کاملا روشن است و از آنجایی که این انقلاب انسانیت را نمایندگی می کند، مورد توجه وسیع مردم متمدن جهان قرار گرفته است. ضد مذهبی بودن، مدرن بودن، مدافع سرسخت رهایی زن بودن، مردمی و سراسری بودن، از جمله پیام هایی است که جهانیان را شیفته خود کرده است.

۲- دولتها و مجامع  بین المللی:

این جنبه از تاثیر گذاری البته به راحتیِ جلب حمایت افکار عمومی جهانی نیست. دولت ها منافع اقتصادی و سیاسی خاصی را دنبال می کنند و هرگز خواهان حضور اجتماعی مردم برای ایجاد تغییرات بنیادی نیستند. انقلاب یعنی دخالت گری مردم در صحنه سیاسی و همین باعث ترس بیشتر دولتها می شود. اما همبستگی مردم جهان، می تواند نقطه پایانی بر سکوت  دولتها باشد. اینجا است که حضور میلیونی مردم و نمایش ضعف همه جانبه حکومت می تواند در تغییر سیاست دولتها موثر واقع شود. این حضور پُر رنگ مردم در تظاهراتها امکان دخالت موثرتر مجامع بین المللی را تسهیل کرده است.

۳- انقلاب و ایرانیان خارج از کشور:

ما در موارد زیادی شاهد حضور  حتی صد هزار نفره ایرانیان در همراهی با انقلاب در ایران بودیم. این حضور وسیع در خارج کشور یک عامل مهم تاثیر گذاری در حمایت از انقلاب ایران است. در این تظاهراتها باید خواسته های روشن و جهانشمول انقلاب برجسته شود. هر حرکت تفرقه افکنانه، فرقه ای و ناسیونالیستی شدیدا علیه انقلاب عمل می کند و باعث تضعیف صفوف انقلاب در خارج از کشور می شود. حضور وسیع ایرانیان با خواست زن زندگی آزادی توانسته است عمیقا افکار عمومی جهانی را تحت تاثیر قرار داده و فشار سنگینی بر دولتها در جلب حمایت از مردم ایران باشد.

۴- داخل کشور، موتور محرکه انقلاب:

انقلاب در داخل صورت می گیرد. عمق انقلاب، حضور گسترده مردم در اعتراضات و اعتصابات گسترده و سراسری در کنار خواسته های انسان گرایانه انقلاب، از جمله عوامل مهم برای کسب حمایت های جهانی است و باعث پیشروی و پیروزی انقلاب می شود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *