درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این فریاد بازنشستگان تامین اجتماعی در شهر اهواز در روز پنجم شهریور بود. فریادی در دل شرایط پر التهاب جامعه در آستانه سالگرد انقلاب که رابطه عمیق مبارزات بازنشستگان با اعتراضات مردمی و فریاد “فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی” در دل انقلاب زن زندگی آزادی را بیان میکند. در آنروز بازنشستگان تامین اجتماعی مثل یکشنبه های هر هفته در چندین شهر تجمع داشتند و در شهری چون اهواز راهپیمایی آنان با فریاد شعارهای اعتراضی شان علیه فقر و گرانی و دزدیها و علیه بخشهای مختلف حاکمیت چون مجلس و دولت و مقامات تامین اجتماعی، شهر را به تحرک درآورده بود. از سوی دیگر همان روز بیش از هزار بازنشسته فولاد اصفهان در مقابل صندوق بازنشستگی تجمع داشتند و شعارهای اعتراضی شان علیه وضع اسفبار معیشتی و علیه کل دار و دسته های حکومتی بر فضای خیابان طنین انداخته بود.

تداوم قدرتمند اعتراضات بازنشستگان، افزایش شرکت کنندگان در تجمعات هفتگی آنان در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه و حضور چشمگیر زنان در این اعتراضات فضای سیاسی شهرها را رقم زده است. از جمله امروز هفتم شهریور معلمان بازنشسته در سطح سراسری تجمعات پرشوری بر پا کردند. همچنین در جایی مثل کرمانشاه و یا اردبیل ما شاهد شکل گیری تجمعات مشترکی از این بازنشستگان بوده ایم. روز دوشنبه نیز بازنشستگان مخابرات در شانزده شهر تجمع داشتند و پیام مهم آنان فریاد شعارهای “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد”، ” لشکری، کشوری، فولاد، تامین اجتماعی اتحاد اتحاد” بود. دو شعار کلیدی که بر اتحاد طبقاتی میلیونی کارگر در سطح سراسری به اعتراض علیه فقر و ستم و استثمار تاکید دارد. دو شعاری که مدتیست به گفتمان اعتراضات بخشهای مختلف بازنشستگان تبدیل شده و بازتاب دهنده فضای سیاسی جامعه است. دو شعاری که میتواند بستر ساز تجمعات و اعتصابات سراسری علیه فقر و گرانی و توحش سرمایه داری حاکم در دل شرایط انقلابی باشد و این بهترین تدارک برای گرامیداشت سالگرد انقلاب است. این دو شعار را باید در همه جا تکثیر کرد. شعارهای اعتراضی بازنشستگان، از جمله اعتراضشان به حقوقهای چند بار زیر خط فقر سی میلیون و تاکیدشان بر درمان رایگان و حق تجمع و اعتراض و علیه بساط دزدسالار حاکم صدای اعتراض همه مردم است که چنین رسا فریاد زده میشود.

از اعتراضات بازنشستگان باید وسیعا حمایت کرد. اعتراضات بازنشستگان در بطن جامعه سرشار از اعتراض، نوید بخش موج قدرتمندی از انقلاب است. به استقبالش برویم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *