قاتلان جانباختگان معدن طرزه را می شناسیم- شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز ۱۲ شهریور در اثر انفجار در معدن رزمجاه طزره دامغان، شش کارگر به اسامی بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ‌ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی صفت جان خود را از دست دادند. جانباختن این کارگران را تسلیت میگویم.

انفجار در عمق ۴۰۰ متری تونل ۷۰۰ متری معدن طرزه رخ داد و پیکر جانباختگان پس از ساعتها از اعماق معدن بیرون کشیده شد. علت انفجار تجمیع گاز در معدن بود. این در حالیست که با نصب دستگاه اندازه گیری فشار گاز و بازرسی منظم از ایمنی معدن، میتوان مانع چنین فجایعی شد. اما سرمایه داران حریص حاضر به قبول هزینه ای نیستند. قابل توجه است که حدود ۲۵ درصد ذغال سنگ ایران از معادن طزره استخراج میشود.

مرگ در معادن بالاترین رقم قربانیان محیطهای کار را دارد و معدن رزمجاه طرزه یکی از همین صدها معدن مرگبار است. از جمله در آبان ۹۷ یک کارگر و اردیبهشت ۱۴۰۰ دو کارگر در این معدن جان باختند. و این داستان جنایتی هر روزه در محیطهای کار است. سازمان پزشکی قانونی ایران نیز از مرگ ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری در سال ۱۴۰۱ خبر میدهد. یعنی روزانه ۵ کارگر قربانی سودجویی سرمایه داران شده اند. قتلی سیستماتیک در معادن و در محیطهای کار که هر روزه در جریان است.

معدن طزره هزار کارگر دارد و مرگ این شش کارگر در معدن فضایی از خشم و نفرت ایجاد کرده است. این فاجعه همچنین در مدیای اجتماعی و میان کارگران واکنشهای اعتراضی بسیاری داشته است. بعلاوه مردم منطقه که نان آورانشان در معادن طزره کار میکنند دچار شوک و نگرانی شده اند و مقامات حکومت هراسان از اعتراض کارگران به تقلا افتاده اند. صولت مرتضوی وزیر کار با پز بررسیِ علت انفجار فورا به منطقه رفت و عبداللهی رئیس کل دادگستری سمنان از توقف فعالیتهای معدن طزره خبر داد.

کارگران معادن بارها به شرایط بیحقوقی و عدم ایمنی محیط کارشان اعتراض کرده اند. اما با اخراج و سرکوب پاسخ گرفته اند. جمهوری اسلامی و سرانش همدست و سهیم چپاولگریهای سرمایه دارانند و عامل مستقیم این جنایت سیستماتیک هستند.

در یک کلام عامل قتل کارگران معدن طزره جمهوری اسلامی و سرمایه داران حریصی هستند که در پناه دولت سودهای کلان برده و حاضر به پرداخت کمترین هزینه برای ایمنی جان کارگران نیستند. با اعتراضات سراسری و تبدیل گرامیداشت یاد جانباختگان معدن طرزه به محملی برای اعتراض، جلوی تکرار چنین جنایاتی را بگیریم. بساط جهنمی جمهوری اسلامی را از همه جا جارو کنیم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *