تهدید اتمی هم نجاتتان نخواهد داد – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۱۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

درست یک هفته مانده به اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اظهار تاسف کرده است که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌ویژه نصب کردن دوربین‌ها پایبند نیست؛ پاسخ مشخصی در باره کشف ذرات اورانیوم غنی شده در سایت‌های ورامین و تورقوزآباد نداده است؛ از صدور ویزا برای بازرسان آژانس خودداری کرده است و اینکه “هیچ پیشرفتی در شفاف‌سازی، همکاری و پاسخ به پرسش‌ها و نگرانی‌های این نهاد بین‌المللی درمورد فعالیت هسته‌ای ایران حاصل نشده‌ است.”

این همان فیلم تکراری است که سال قبل و سالها قبلتر دیده ایم و دوباره از اول گذاشته اند. کلاشان اسلامی حاکم در ایران که با گروگانگیری در داخل و در جهان تا الان به حیات ننگینشان ادامه داده اند و باز هم در آستانه اجلاس شورای حکام به نسخه جدیدی از “نرمشهای قهرمانانه” رقت بار متوسل خواهند شد تا آژانس قطعنامه ای صادر نکند که میتواند مبنایی برای ارجاع پرونده اتمی جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل باشد.

طبق اظهارات رسانه های مختلف مثل بلومبرگ، ظاهرا جمهوری اسلامی غنی سازی اورانیوم شصت درصدی را کاهش داده است که ظاهرا بخشی از “تفاهم نانوشته” میان جمهوری اسلامی و آمریکاست که وجه دیگرش مبادله زندانیان و آزاد کردن داراییهای بلوکه است.

اگر این عقب نشینی جمهوری اسلامی در باره کاهش غنی سازی اورانیوم، با گزارش امروز آژانس تناقض دارد، دلیلش یک تناقض بنیادی در کل ساختار و هویت طبقاتی، سیاسی و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی است.

از یکطرف، یک پایه و رکن سیاسی و ایدئولوژیک و هویتی این حکومت ضدیت با فرهنگ و تمدن غرب است و از طرف دیگر، همین رکن ایدئولوژیک و سیاسی و هویتی وبال گردن این حکومت شده است. از یکطرف میخواهد به این رکن پوسیده آویزان شود تا احمقترین و عقب مانده ترین و مزدورترین “پایه اجتماعی” اش و به اصطلاح ذوب شدگان ولی فقیه را دور خودش نگه دارد و از طرف دیگر انقلاب زن زندگی آزادی بقایش را در داخل به خطر انداخته است و ابلهانه تصور میکند با امتیازگیری در خارج از طریق تهدید اتمی میتواند از تعرض انقلاب در ایران نجات پیدا کند.

بی دلیل نیست که برجام بی فرجام مانده است. جمهوری اسلامی نمیتواند از تهدید اتمی شدن دست بردارد چون نجات خود را در آن می بیند. مردم هم نمیتوانند به انقلابشان ادامه ندهند چون رهایی شان در فرجام پیروزمند انقلاب زن زندگی آزادی است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *