شعار نویسی و یک سئوال از طرف خوانندگان ژورنال – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۵۴۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

شماری از خوانندگان نشریه ژورنال از ما پرسیده اند که در شرایط کنونی حزب کمونیست کارگری چه شعارهایی را علیه رژیم ضروری میداند که ما فعالین بر در و دیوار و بنرها در ایران بنویسیم؟

حسن صالحی: طبعا ما شعارهایی را پیشنهاد می کنیم که مردم را در مقابل رژیم اسلامی متحد کند. بسیاری از این شعارها را در حال حاضر مردم در کف خیابان سر می دهند و یا مضامین آنها در منشورهای بسیار خوبی که از سوی نهادهای کارگری و یا فعالین حقوق زن منتشر شده بازتاب یافته است.

علاوه بر شعار اصلی این انقلاب یعنی “زن زندگی آزادی” و یا “برپاخیز، برای زن زندگی آزادی”، شعارهایی که کلیت جمهوری اسلامی با هر دسته و جناح آن را مورد هدف قرار می دهد بسیار مهم هستند: “جمهوری اسلامی نابود باید گردد”، “جمهوری اسلامی سرنگون! سرنگون!”، “حکومت مذهبی نابود باید گردد”، حکومت زن ستیز نابود باید گردد”، “حکومت اعدامی نابود باید گردد”، “حکومت بچه کُش نابود باید گردد”، “مرگ بر خامنه ای، مرگ بر دیکتاتور” از جمله این شعارها هستند.

این انقلاب در اعتراض به مسئله حجاب اسلامی شروع شد و از این رو شعارهایی نظیر “این انقلاب زنانه است، کل نظام نشانه است” و ” نه روسری، نه توسری، آزادی برابری” و “نابود باد حکومت حجاب و عفاف” از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

شعارهایی که بر یگانگی و اتحاد مردم تاکید دارند و آنها را دعوت به اعتراض می کنند همچون : “نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم”، “کُرد، بلوچ، آذری، آزادی برابری”، “انقلاب، اعتراض، اعتصاب، اتحاد”، “از کردستان تا تهران اتحاد اتحاد” و یا شعار “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد” که بازنشستگان در اعتراضات خود مطرح کردند.

شعارهایی که بر اعتراض مردم به اوضاع فلاکت بار کنونی دلالت دارد مثل: “فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی”، “درمان، معیشت، منزلت حق مسلم ماست”، “ثروتهای نجومی، فلاکت عمومی”، “حقوق ما ریالیه، هزینه ها دلاریه”. و بالاخره چند شعار مهم نظیر “زندانی سیاسی آزادی باید گردد”، “احکام اعدام ملغی باید گردند”، “اعدام قتل عمد دولتی است” که مقابله با سلاح سرکوب حکومت را هدف قرار داده است.

البته این شعارها بسته به موضوعاتی که در جامعه حاد می شوند می تواند تغییراتی کند و باید این را مد نظر داشت. طبعا لازم است دوستداران حزب، با رعایت مسائل امنیتی، اسم و لوگوی معرف حزب را نیز بر در ودیوار شهر نقش ببندند.

حسن صالحی عضو کمیته سازمانده و از اعضای رهبری حزب کمونیست کارگری از طرف ژورنال به این پرسش خوانندگان و فعالین پاسخ گفتند. با تشکر از ایشان.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *