جنگی ویرانگر علیه مردم فلسطین و اسرائیل – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۴۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

با حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در روز گذشته شنبه ۱۵ مهرماه، جنگ و درگیری گسترده نظامی تازه ای کلید خورده و دامنه آن هر لحطه گسترش می یابد. حزب الله لبنان نیز امروز وارد جنگ شد و به مناطقی از اسرائیل حمله کرد.

بنا به منابع اسرائیلی بیش از ۳۰۰ اسرائیلی در حمله دیروز حماس کشته و شمار زیادی به گروگان گرفته شدند. بنا به گزارشها جنگ و درگیری در داخل اسرائیل تا صبح امروز ادامه داشته است. شمار کشته شدگان نیروهای حماس نیز بیش از ۴۰۰ نفر اعلام شده و گفته شده است که شماری از آنها نیز اسیر شده اند. ارتش اسرائیل بلافاصله به مناطق مختلف غزه با بمب و موشک حمله برد و شمار زیادی از ساکنین این مناطق در همان ساعات اولیه به قتل رسیدند و شمار زیادی زخمی شدند. مردم وسیعا در حال فرار از غزه هستند.

ضربه ای در این ابعاد به اسرائیل از جانب نیروهای اسلامی در تاریخ اسرائیل سابقه نداشته است. این قطعا بحران تازه ای را در اسرائیل دامن خواهد زد. این حمله و تبعات آن دقیقا آن چیزی است که جمهوری اسلامی دنبال میکرد و آن اینست که اولا انزوای منطقه ای حکومت و فضای آشتی و صلح میان برخی دولتها مثل مصر و عربستان و امارات با اسرائیل را تحت الشعاع قرار میدهد و این دولتها ناچار میشوند در فضای جنگی، رابطه خود با اسرائیل را عجالتا منجمد کنند. ثانیا همانگونه که شاهدیم حکومت تلاش میکند با شدت دادن به تبلیغات ضد اسرائیلی، فضای جامعه را به سمت دیگری بکشد و انقلاب و سرنگونی را به حاشیه براند.

اما جشن حکومت احتمالا دوام چندانی نخواهد داشت. اسرائیل از قدرت نظامی و تروریسم بالایی برخوردار است و انتقامجویی اش میتواند ضربات بسیار مهلکی هم به نیروهای اسلامی در غزه و لبنان و هم به حکومت اسلامی وارد کند.

بهررو فاشیسم اسرائیلی و فاشیسم اسلامی هردو ارتجاعی و دو روی یک سکه اند. اینها یکدیگر را تغذیه میکنند و موجودیتشان به فضای جنگی گره خورده است. کشاکش و جنگ در منطقه به هرجا بینجامد قطعا به زیان مردم است. نیروهای پیشرو باید هوشیارانه مانع این شوند که اذهان مردم با فضای تبلیغاتی و جنگی، از دشمن اصلی که حکومت آدمکش اسلامی است منحرف شود. سرنگونی این حکومت نه فقط مردم ایران بلکه مردم منطقه را از جنگ و تفرقه پراکنی و آدمکشی نجات خواهد داد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *