رهبران میلیاردر حماس و فقر ساکنین غزه - کاظم نیکخواه

رهبران میلیاردر حماس و فقر ساکنین غزه – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۵۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حدود ۱۶ سال است که غزه تحت سلطه حماس قرار دارد و از کرانه باختری که در دست الفتح است جدا شده است. زندگی تحت سلطه گروه اسلامی حماس فقط جنگ و ترور نیست. از نظر اقتصادی نیز مردمی که در غزه زندگی می‌کنند چندین بار زیر خط فقر زندگی می‌کنند و سطح زندگی‌شان حتی یک‌چهارم فلسطینیان کرانه باختری است. حماس از منابع متعددی به اسم مردم فلسطین کمک دریافت می‌کند. از جمله قطر و ترکیه و سازمان ملل مهم‌ترین منابع کمک‌های خارجی به غزه هستند. این کمک‌ها در اختیار حماس قرار داده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران نیز کمک‌های مالی عظیمی برای تسلیحات و غیره به حماس می‌دهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بخش عظیمی از کمک‌های ارسال شده به غزه به جیب طیف محدودی از سران حماس می‌رود که از غزه خارج کرده و در پروژه‌هایی در عربستان، ترکیه، الجزایر، سودان و قطر سرمایه‌گذاری می‌کنند و ساکنین غزه بخش بسیار کوچکی را دریافت می‌نمایند. حماس ماهانه حدود ۱۳ میلیون دلار مالیات بر واردات کالا از مصر از خود فلسطینیان دریافت می‌کند. این گروه بر واردات کالا از کرانه باختری به غزه نیز مالیات بسته است.

باتوجه‌به این وضعیت است که نرخ بیکاری در غزه بسیار بالاست. بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، حدود ۶۰ درصد از نیروی کار جوان در غزه بیکارند و ۵۳ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

کل آمارها نشان می‌دهد که کپی برابر اصل است. حماس یک حکومت اسلامی در ابعاد کوچک‌تر است. یعنی دزدان میلیاردر و آدمکشی که مردم را به زندگی زیر خط فقر محکوم کرده‌اند و خود و خانواده‌هایشان در نقاط مختلف دنیا در ناز و نعمت زندگی می‌کنند. بحران‌آفرینی‌ها و انزوایی که به مردم تحمیل می‌کنند نیز عامل کشنده‌ای علیه زندگی و رفاه مردم است.

یک نکته بسیار هشداردهنده این است که جریانات راست و سلطنت‌طلب، فعالانه تلاش می‌کنند نفرت از حماس را به نفرت از مردم فلسطین تبدیل کنند. این یک موضع نژادپرستانه و ضدانسانی است. همانطور که مردم ایران با جمهوری اسلامی در دو جبهه متضاد قرار دارند، مردم فلسطین هم با حماس در دو جبهه متضاد هستند. باید محکم و قاطع از مردم فلسطین در برابر جنایات اسرائیل حمایت کرد.

امیدوار باشیم انقلاب زن زندگی آزادی نه فقط مردم ایران بلکه کل مردم فلسطین و اسرائیل و منطقه را از ویروس کشنده اسلام سیاسی خلاص کند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *