پس‌لرزه‌های بی‌حجابی دانشجویان شریف - اصغر کریمی

پس‌لرزه‌های بی‌حجابی دانشجویان شریف – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به دنبال حضور بدون حجاب دانشجویان دختر دانشگاه صنعتی شریف در مراسم فارغ‌التحصیلی، سخنگوی وزارت علوم بر برخورد با این دانشجویان و مقام‌های مرتبط با این مراسم تأکید کرد و وزیر علوم نیز دستور پیگیری، بررسی و اعلام نتیجه ظرف ۴۸ ساعت را صادر نمود. رئیس پردیس بین‌الملل دانشگاه استعفا داد و رئیس دانشگاه شریف اخراج شد.

در این مراسم که روز ۲۵ آبان و با حضور خانواده‌های دانشجویان برگزار شد، اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق دانشجویان دختر بدون حجاب بودند. این یک مراسم رسمی دانشگاهی است که با حضور مقامات دانشگاه برگزار می‌شود و نکته جالب اینکه تعداد قابل‌توجهی از رسانه‌های اصول‌گرا مانند کانال‌های تلگرامی رویداد ۲۴، فرهیختگان و خبر آنلاین نیز فیلم این مراسم و حضور دختران بی‌حجاب را منتشر کرده و عملاً بی‌حجابی را تبلیغ نمودند! یعنی نه‌تنها دانشجویان به موجودیت جمهوری اسلامی دهن‌کجی می‌کنند؛ بلکه مسئولین و مقامات هم این دهن‌کجی را در اختلافات درون حکومتی و حسابگری‌های خود تکثیر می‌کنند.

در مراسم قدردانی از فاطمه رجایی‌راد، پزشک نمونه در آمل نیز که این پزشک شجاع بدون حجاب بر روی سکو حاضر شد و لوح تقدیر دریافت کرد، زلزله‌ای کلیه ارگان‌ها و رسانه‌های حکومتی در آمل را لرزاند. در این مراسم فرماندار آمل، نماینده مجلس اسلامی، رئیس شبکه بهداشت و درمان آمل، رؤسای بیمارستان‌ها، نظام‌پزشکی و دانشکده‌های پزشکی و مسئولین دیگری که حضور داشتند، سر پا ایستادند و با دست‌زدن برای این پزشک در “جنایت” او شریک شدند. این موضوع بحرانی را در دستگاه حکومت در آمل ایجاد کرد و رسانه‌های حکومتی از پس‌لرزه‌های این اتفاق نوشتند و موجی از محکومیت‌ها و برخورد با مسئولین حکومت و دست‌اندرکاران مراسم به راه افتاد و در مقابل، این پزشک در پیج خود به بی‌حجابی‌اش افتخار کرد.

وقتی یک پدیده اعتراضی مانند بی‌حجابی به یک پدیده فراگیر و میلیونی تبدیل می‌شود و ماشین سرکوب را زمین‌گیر می‌کند، حکومت چند شقه می‌شود و بخشی از حکومت با محاسبات ویژه خود با آن پدیده ضد حکومتی همراه می‌گردد و شکاف‌های حکومتی تشدید می‌شود. این اتفاق تقریباً هر روز در موقعیت‌های مختلف تکرار می‌شود و مقامات زیادی به دلیل همراهی با بی‌حجابان مورد برخورد قرار می‌گیرند.

بی‌حجابی سراسری نه‌تنها یک خاکریز مهم سیاسی و ایدئولوژیک حکومت را تسخیر کرده؛ بلکه آشفتگی بیشتری را در دستگاه حکومت و نیروی سرکوبش دامن زده است.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *