گذر و نظر در باره سال ۲۰۲۳ - کیوان جاوید

گذر و نظر در باره سال ۲۰۲۳ – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ساعت ۱۲ شب، در اولین ثانیه‌های سال ۲۰۲۴ آسمان لندن غرق آتش‌بازی شد. اتفاقی که در همین ساعت از شب در همه کشورها که تاریخ میلادی دارند به وقوع پیوست. مردمی در اوج شادی و سرمستی در حال خالی و پُر کردن جام‌های شراب و شامپاین در شروع سال نو. ظاهراً جهانی زیبا و بی‌دغدغه است این گوشه جهان. مگر نه اینکه مردم اینجا علی‌رغم گران‌شدن مایحتاج زندگی و زدن بی‌وقفه از رفاهیات اجتماعی، لااقل شاهد جنگ و کشتاری نبوده‌اند.

اما جهان بزرگ‌تر از این بخش کوچکی است که مردم هنوز می‌توانند کم‌وبیش خوش باشند. جهان در ۲۰۲۳ درگیر شدیدترین رنج‌ها و جنگ‌ها و فقرها و کوچ‌های میلیونی، خصوصاً از آفریقا و خاورمیانه به‌سوی اروپا و کوچ انسان‌های زیادی به‌خاطر فقر و نداری و بیکاری از کشورهای آمریکای لاتین به‌سوی آمریکا بوده است. چهره دنیا با اعدام‌ها و زندان‌ها و سرکوب مخالفین و مردم معترض در این گوشه و آن گوشه جهان آراسته است.

متأخرترین این آشفته‌بازار جهانی جنگ دولت اسرائیل در غزه است. کارخانه آزمایش انواع سلاح‌های کشتارجمعی و بی‌خاصیتی همه دولت‌های جهان برای پیداکردن ساده‌ترین راه‌حل نجات برای مردمی که هر روز چون برگ خزان به خاک می‌افتند. نمونه بعدی ادامه و بی‌سرانجامی تهاجم روسیه به اوکراین است. بکُش یا کشته بشو. جهان دارد به باتلاق نظام سرمایه‌داری تبدیل می‌شود. این نظام در حال غرق‌کردن مردم در منجلاب زشتی‌ها است.

دولت‌های غربی، شورای امنیت و سازمان ملل مطلقاً هیچ راه‌حلی برای پایان‌دادن به هیچ بحرانی ندارند. دنیا دارد به شیوه گانگسترها اداره می‌شود. به شیوه لات‌هایی که بسته به زورشان منطقه‌ای را قُرق کرده‌اند و هیچ‌چیز جهانی مورد توافق وجود ندارد.

تنها آنچه که می‌تواند قطب‌نمای رهایی از این لجنزار حاکم باشد، در برابر چشم ما مردم ایران اتفاق افتاده است و می‌تواند نمونه‌ای از حرکت به‌سوی رهایی و خوشبختی و رسیدن به پایان جنگ‌ها و قتل‌عام‌ها و تبعیض‌ها و ستم‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی باشد. از انقلاب زن زندگی آزادی سخن می‌گوییم. این انقلاب البته هنوز به سرانجام نرسیده است و در میانه نبرد به سر می‌برد. اما پیروزی این انقلاب می‌تواند نویدبخش تغییرات بزرگی در جهان باشد؛ الگویی از رهایی برای همه مردم که سهمشان از زندگی فقر و نابرابری و ارتجاعی تمام‌عیار است. جهان انقلاب را می‌طلبد و این تنها راهی است که امید به زندگی بهتر از دریچه آن می‌گذرد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *