جنایت سازمان‌یافته رژیم اسلامی علیه کارگران ساختمان - سیاوش آذری

جنایت سازمان‌یافته رژیم اسلامی علیه کارگران ساختمان – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بر اساس آمار هر چند غیرقابل‌اعتماد پزشکی قانونی در سال گذشته ۱۹۰۰ کارگر در محیط کار و به دنبال “سوانح کاری” جان خود را ازدست‌داده‌اند. بیش از نیمی از قربانیان جنایات کاری در ایران را کارگران حوزه ساخت‌وساز تشکیل می‌دهند که این نشانگر ابعاد جنایت علیه کارگران این بخش است.

جنایات سازمان‌یافته علیه کارگران ساختمانی به اینجا ختم نمی‌شود. بنا بر توضیحات یک مقام صنفی در حوزه عمران در ایران آمار مرگ کارگران در بخش ساخت‌وساز بر اثر بیماری‌های استخوانی و ریوی بیش از آمار مرگ‌ومیر ناشی از “سوانح کاری” است. عمر مفید کار در این حوزه ۱۵ سال است و معمولاً بعدازاین مدت نسبتاً کوتاه فرد کارگر “از کار می‌افتد”. به عبارتی دیگر کارفرمای برخوردار از هر نوع حمایت “قانونی” و فراقانونی که خود معمولاً از مقربین بارگاه رژیم اسلامی است، با بکار گماردن کارگران بدون رعایت حداقل ضوابط ایمنی و بهداشت کاری و پس از مکیدن خون و شیره جان فرد کارگر او را به حال خود رها می‌سازد تا در چنگال فقر و بیماری دست‌وپا زده و بالاخره جان خود را از دست بدهد.

اقتصاد سرمایه‌داری مبتنی بر تولید کالایی و معطوف به سوداندوزی برای جان و سلامتی کارگران، انسان‌ها، جانداران و محیط‌زیست پشیزی ارزش قائل نیست. اما کارگران در بسیاری از کشورها به یمن مبارزات بی‌امان صدها ساله قادر به تحمیل برخی قوانین در حمایت از مزدبگیران و ارتقای شرایط کاری و ایمنی و بهداشت محیط کار به کارفرمایان، سرمایه‌داران و دولت‌هایشان گشته‌اند. در ایران تحت سیطره جمهوری اسلامی و سیستم اقتصادی سرمایه‌داری دزدسالار اسلامی اما کارفرمایان و سرمایه‌داران از تمکین به همین قوانین نیم‌بند و حداقلی نیز خودداری می‌ورزند.

کارگران در ایران به‌ویژه در متن شرایط انقلابی موجود، پرچم مطالبات انسانی خود را برافراشته و در بسیاری از جبهه‌ها پیشروی‌های چشمگیری داشته‌اند. خواست وضع و اجرای قوانین برای بهبود شرایط ایمنی و بهداشت کاری، بیمه ازکارافتادگی، کاهش سن بازنشستگی به‌ویژه در کارهای سخت و طاقت‌فرسا از جمله مطالباتی است که کارگران باید حول آنها بسیج شوند. اما پاسخ واقعی و انسانی به وضعیت موجود پیوستن کارگران در مقیاس میلیونی به صف انقلاب و در هم شکستن تمامیت دستگاه دولت و سرکوب جمهوری اسلامی به‌عنوان پیش‌شرط برقراری جامعه‌ای انسانی است.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *